Världspremiär för Delphia 46 CC – lyxskepp till lågt pris

Världspremiär för Delphia 46 CC – lyxskepp till lågt pris

Gustav Morin

Delphia 46 ccBulligare och bredare har varit utvecklingstemat för cruisingbåtar senaste 30 åren. De riktiga cruisingglidarna växer nu också på höjden. Allt för komforten. Delphia 46 CC som har världspremiär i helgen är ett gott exempel.

 

Jag är väldigt svag för låga långsmala spjut. Vackra linjer med en vattenlinje som förlängs ett par meter så snart båten kränger i lätt bris och sätter fin fart på kryss. Det låga motståndet. Närheten till vattnet. Känslan på rodret. Det är romantik.

 

Nyproduktionen av sådana båtar har närapå dött. Seglingskänslan har klivit åt sidan för komforten.

Delphia 46cc

Delphia 46 cc passar fint för såväl hav som skärgård. Varför inte ha en liggandes i medelhavet.

Senaste båten från polska Delphia heter 46 CC och är så långt ifrån ett spjut man kan komma. Men det är inte bara negativt – inte ens i mina ögon. Jag gillar kompromisslöshet. Antingen eller. Och nya Delphia 46 cc hverkar ha gått hela vägen när det gäller komfort.

Mest gillar jag konceptet med centercockpit och däckssalong som flera tillverkare säger sig ha utan att leva upp till det.

Jag tycker att däckssalong i sin rätta form ska erbjuda hög sittposition i salongen så att man enkelt kan blicka ut och slippa stå i en mörk källare så fort man vill ha skydd från vatten och vind. Oerhört uppskattat i såväl hamn som under hårda färder till havs när man vill sitta torr under däck men ändå ha koll utåt.

Det är inte standard men det går att få reglage för elvinschar och styrning monterade vid kartbordet om babord.

Delphia 46cc interior

Luftigt och rymligt med matbordet och navigationsplatsen upphöjd för fin sikt utåt.

Istället för hårda bänkar och hukningshöjd, som i ruffen på ett spjut, får man här en båt med en inredning lik en lyxig lägenhets. Grundkonceptet är att båten ska vara bekväm för långfärd, varför t ex kojerna placerats centralt med huvudkuddarna så nära rörelsecentrum som möjligt.

För fin komfort har man heller inte valt att knöka in så många kojer som möjligt, utan nyttjat ytorna för luftighet och stil och nöjt sig med fem kojer. I den äldre Delphia 47, vars skrov 46 CC bygger på, finns hela tolv kojer.

Den höga överbyggnaden gör att inredningen kan sträcka ut sig i hela skrovet, ungefär som på en större motorbåt. Det finns en kabin strax akter om den förliga med separat toalett och därtill utrymme för tvättmaskin. Passar perfekt om man vill anlita en skeppare och erbjuda denne enskilt boende. Pentryt kommer att vara utrustad med stor kyl och frys samt mikrovågsugn som standard.

Delphia ser trärik inredning som ett av sina kärnvärden och den här modellen ska inte vara ett undantag.

Slutligen måste jag erkänna att min vurm för spjutsegling syftar till skärgårdssegling. För det finns ingen bättre båtform utom möjligen flerskrov. Men till havs och för långfärd är bulligt, högt och brett helt ok. Inte minst om det erbjuds däckssalong.

Fotnot: När båten kommer till Sverige återkommer Hamnen.se med test i filmformat.

Fakta Delphia 46 CC: 

Skrov:    14,06 m
Bredd:    4,48 m
Djupgående: 2,30 m
Vikt: 14 000 kg
Ballast: 4 630 kg
Storsegel: 54,60 m2
Genua: 60,50 m2
Motor: VP D2-55
CE-klass: A
Designer: A. Skrzat / B. Schnaase
Pris:    2,5–3 miljoner SEK

Mer info:     www.delphia.se

 

Gustav Morin

Delphia 46 cc

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

Eldriven rullmast från Seldén.

Nu kan rullmasten agera automatiskt

batar_motorbatar_2019_Top_Gear_nostalgi_Top_Gear_Boating

Top Gear upplever lyxbåtlivet på Rivieran

Hon lever sin dröm!

cruising_langsegling_2018_Ingang_LindenauIngang

Hon lever sin dröm!