Rena skönheter – klassiska svenska segelbåtar

Rena skönheter – klassiska svenska segelbåtar

Redaktionen

Rena skönheter är en bok om svenska båtklassikerRena skönheter är en berättelse i ord och bild om tjugo av våra svenska klassiker. Vackra segelbåtar i trä har en ovanlig förmåga att locka och beröra. Aldrig förr har de fått framträda som i Rena skönheter. Det är Bengt Jörnstedts bästa bok. Hittills, jag hoppas att han skriver fler.

Rena skönheter är annorlunda om man jämför med hans tidigare böcker; den egna biografin En seglares äventyr, Pelle P om Pelle Pettersson, Rena linjer, ren segling om Peter Norlin.

Bengt Jörnstedt gör ingenting på måfå, ingenting kommer dit av en slump. Boken borde att ha sin givna plats på nattygsbordet eller på soffbordet. En bok som jag gärna och ofta återkommer till, bläddrar i, läser och läser igen. Jag har också svårt att se mig mätt på Malcolm Hanes bilder. Varje bild är ett konstverk, som en marinmålning.

Så här beskriver Bengt Jörnstedt sin bok:

Redan vid förra sekelskiftet stod nöjesseglingen i full blom. Många av de stora segelsällskapen bildades under de här tidiga åren. Lusten att segla var stark, till och med lidelsefull. Som 1908, då en uppslitande strid delade Seglarsverige men resulterade i något unikt – den spjutsmala Skärgårdskryssaren, lika ursvensk som dalahästen.

Det verkade aldrig ta slut. I årtionden ritade skickliga yachtkonstruktörer nya segelbåtar, byggda av yrkesmännen på de otaliga småbåtsvarv som växt upp i Sverige. Varje vårvinter stod segelsällskapens lottbåtarna på torgen, ett varsel om kommande fröjder. Och hela somrarna kappseglades det på sjöar och fjärdar.

Ända fram till sextiotalet varade denna energiska, kreativa tid som var träbåtarnas epok. Flera tusen byggdes, många är borta, andra har sålts – och säljs – till utlandet. Men åtskilliga finns kvar, kärleksfullt vårdade. Deras öden har varit skiftande som vinden och är inte sällan gripande.

Det är om några av dem som Rena skönheter handlar.

Vi möter Beatrice Aurore, Itaka och Refanut, ståtliga berömdheter som mäktiga män tog till sina hjärtan. Men också anspråkslösa Lasse-Maja, slöjdlärarens hembyggda koster; Jo-Jo, den näst första Folkbåten; och lilla Dopping, en av tidernas vackraste segelbåtar. Vi får lära känna hundraåriga fenkölsracern X:et, urstarka atlantkappseglaren Casella II, kustkryssaren Winnie som Churchill fick betala, dockskåpssöta ”15-båten” Lilla Spjut – och lika många klassiker till ur det rika svenska båtarvet.

20101012-Rena-sknheter-1759

20101012-Rena-sknheter-1763

20101012-Rena-sknheter-Itaka-1767

20101012-Rena-sknheter-Jo-Jo-1768

20101012-Rena-sknheter-Refanut-1762

20101012-Rena-sknheter-Winnie-1765

Norstedts förlag ger ut den. (ISBN: 978-91-1-302607-7). 380:- kostar den. Inte mycket för ett mästerverk.  Köp den!

 

Redaktionen

Rena skönheter är en bok om svenska båtklassiker

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

200709 - DC 10.50 fix 1-2

Repowering – nytt krut i klassisk träpärla!

Wooden boat restorationpuff

Peter bor ombord på sin klassiska träbåt

cruising_2019_Live_on_a_hundred_year_old_boat_Live_on_a_hundred_year_old_boat

Livet ombord på en 100-åring

nyheter_2019_Mijlonstod_till_Svenska_klassiker_Mariefred_Arne_Sundstrom

Nytt miljonstöd till svenska klassiker