“Fast Ocean Sailing” är riktmärket för den nya generationen långfärdsbåtar från RM Yachts.
Varvet i La Rochelle har givit konstruktören av framgångsrika flerskrovs- och Open 60-båtar , Marc Lombard, fria händer att ta fram en ny 45-fotare.
I september ska RM 1350 premiärvisas för allmänheten.
Fria händer? Nja, varvet RM Yachts har några viktiga krav på Marc Lombards nya skapelse;
¤ Den ska vara snabbare än andra 45-fotare på marknaden ? på samtliga bogar och i alla vindförhållanden.
¤ Ha nya, innovativa inrednings- och däckslösningar.
¤ Optimerad komfort och säkerhet för segling på öppet hav.
Resultatet ska presenteras i september, på Båtmässan Le Grand Pavois i La Rochelle närmare bestämt.
Likt de mindre båtarna i RM-serien ger däcksalongen mycket ljusinsläpp och god sikt från navigationsplatsen och även pentryt. Precis som på riktigt stora segelbåtar har navigatören en egen sjökoj vid sidan av navigationsbordet, vilket är placerat mer centralt än normalt.
RM 1350 har tre separata hytter, varav en har två separata kojer. En lösning som kan vara bra för dem som är syskon, vänner eller besättning. Med andra ord, känner varandra väl men för den skull nödvändigtvis inte vill dela säng.
“Owners Cabin”, eller Redarhytten som vi kan kalla den på svenska, ligger i förpiken. Babords aktre hytt är ovanligt stor och har tillräcklig höjd för att man ska kunna sitta bekvämt och läsa i kojen med skottet som ryggstöd.
Stor möda har lagts på möjligheten att ha koll på och ge service åt all teknisk utrrustning som en båt i den här storleksklassen ofta förses med.
Som sina mindre systrar har RM 1350 en förhållandevis stor bredd, ett skrov med skarpa slag och dubbelköl. Marc Lombard menar att de skarpa slagen ger ökad stabilitet, minskar avdriften och gör konstruktionen styvare vid högre farter till havs.
Tvillingköl-konceptet med moderna kölprofiler och bulb, minskar avdriften, ske ge god höjdtagningsförmåga på kryssen samt styvhet på slör och läns. Detta trots att djupgåendet är moderata 1,95 meter.
Dessutom ger tvillingkölen möjlighet att båten vid torrlagd ebb kan stå stabilt på sina två kölar.
Fakta RM1350
LOA: 13,70m
LWL: 12,82 m
Bredd: 4,50 m
Djupgående: 1,95 m
Deplacement: 9,2 ton
Storsegel: 54 m2
Rullfock: 59 m2
Kutterfock: 32 m2
Gennaker: 135 m2
Motor: Volvo D2-75
Vatten: 600 l
Diesel: 250 l
De fem första båtarna säljs till introduktionspriset 250 000 Euro, fritt varvet i La Rochelle.
Källa: seilas.no