92 tuffa dygn till havs gav seger

92 tuffa dygn till havs gav seger

Redaktionen

Det råder högkonjunktur för jordenrunt-kappseglingar. Rekord-seglingar non stop, det mer cruisingbetonade Clipper Race och i höst startar Volvo Ocean Race.
Sent måndag kväll, efter 92 dygn till havs, vann Jean-Pierre Dick och Damian Foxall Barcelona World Race, sportsligt sett den tuffaste av dem alla.

 

Efter drygt 92 dygn ute till havs segalde Jean-Pierre Dick och Damian Foxall i mål i Barcelona World Race.

– Det här är hela vårt liv, hela vår energi har vi satsat på det här racet och självklart är det här en stor stund för oss, sa skepparen Jean-Pierre Dick hängandes över mantåget till pressbåten när de la till vid flytbryggan i Barcelona.

Barcelona World Race startade den11 november, 2007. Då gav sig nio båtar iväg på den 25 000 sjömil långa non stop seglingen jorden runt. Med bara två personer ombord och ändå ren kappsegling mot flera båtar får denna typ av segling, som hade premiär, ses som den tuffaste bland alla jordenruntseglingar. Detta i synnerhet då många av deltagarna flera gånger tidigare har kappseglat jorden runt både solo och med besättning.
Fyra av de nio startande har brutit seglingen

-Jag har hållit på med den här typen av seglinga i många år, men i dag känns det som om jag har gjort allt. Jag är fortfarande i någon form av chocktillstånd så jag vet inte vad mitt barn känner, sa en klart rörd Daiman Foxall, strax efter att ha fått krama om sin sju månaders baby.
– Om jag slutade segla nu har jag ändå gjort allt!

Segern för den fransk-irländska duon är väklförtjänt och övertygande. De har lett i stort sett hela varvet runt jorden och utom två gånger i början av tävlingen. Sedan den 7 december har de varit i ledning, dok inte helt ohotade då Hugo Boss under senare delen har knapat in på deras försprång. Men över mållinjen var de klart först. Hugo Boss väntas i mål under onsdagen.

Strax efter att ha passerat Cook Strait kolliderade de med något i vattnet och fick en allvarlig skada på rodersystemet. Men de kunde reparera utan att söka nödhamn, till skillnad från Hugo Boss som har varit inne i hamn för reparation en gång.

Efter rundningen av Kap Horn gick förstaget av på Paprec Vibrac och för en stund såg det ut som om masten skulle trilla ner. Men än en gång visade Jean Pierre och Daiman prov på sitt goda sjömanskap och kunde snabbt reparera skadan.

 

 

 

Redaktionen

racing_havskappsegling_barcseger2puff

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

Sorry, we couldn't find any posts. Please try a different search.