Under lördagen vann SWE 11152 Artemis med Torbjörn Törnqvist vid rodret och Russell Coutts som taktiker världsmästerskapen i TP52-klassen. Regattan seglades i Porto Cervo, Italien. Det är första gången på över 20 år som Sverige är delaktiga i framgångar på Grand Prix-nivå med stora kölbåtar.
Frågan är om det är Torbjörn Törnqvist, Russell Coutts, besättningen, budgeten eller båten som är orsaken att Artemis vann det heta TP 52 ?mästerskapet?
Svaret är – som i de flesta sportsammanhang – en lyckad kombination.
Med serien 6-1-1-2-4-1- 4 -2-2 var det inget snack om saken. Torbjörn, Russel & Co vann med överlägsna 23,5 poäng, 26,5 poäng under tvåan Patches, Irland, med Stuart Childerley vid rodret (50 poäng)och med 27 poäng före trean Mean Machine med holländaren Peter de Ridder som rorsman och ägare (50.5 poäng).
1.ARTEMIS Torbjörn Törnqvist SWE
2.PATCHES Stuart Childerley IRL
3.MEAN MACHINE Peter De Ridder MON
4.SIEMENS Alberto Roemmers ESP
5.STAY CALM Stuart Robinson GBR
6.WINDQUEST Doug DeVos USA
7.MUTUA MADRILENA Antonio Sodo Migliori CHI
8.GLORY John Buchan USA
9.CRISTABELLA John Cook GBR
10.CAM Fernando Leon ESP
11.ANONIMO Q8 Riccardo Simoneschi ITA
12. COMIFIN Danilo Salsi POR
13.VALARS Shevtsov Serguei RUS
14.FRAM XVI Kung Harald V NOR
15.RUSAL SINERGY Andrey Nikolaev RUS
Något VM i officiell bemärkelse är det inte. TP 52 ? klassen är inte sanktionerad av Internationella Seglarförbundet, ISAF, att ha officiella världsmästerskap. Klassförbundet har därför döpt om regattan som avgjordes på vattnet utanför Porto Cervo till TP 52 Global Championship.
Sanktionerad eller inte, i stort sett samtliga besättningar som sätter sig i en TP 52:a är proffs, och då menar vi proffs som enbart har sin inkomst från att kappsegla. Det kan gälla Americas Cup, TP 52, Farr 40 eller prispengar i Match Racing.
Att nu Sverige är med på ett hörn när Torbjörn Törnqvists satsning ger segrar är bara att glädjas åt. Senast vann gänget hela serien Breitling TP 52 Med Cup och avslutade med seger i sista regattan i Hyeres, Frankrike.
Torbjörn Törnqvist Russell Coutts
Torbjörn Törnqvist, delägare i oljefinansbolaget Gunvor Trade, kommer ursprungligen från Solna men är numera bosatt i Geneve. Han har, tillsammans med Russell Coutts, rekryterat grädden av internationella proffseglare främst från Americas Cup men några har även hunnit med något Volvo Ocean Race.
Lyssna på en intervju med Torbjörn Törnqvist, klicka här
Torbjörn kommenterar segern till en brittisk reporter på regattanews.com:
“I am really surprised that we won with such a margin by the end. I think that the trend was pointing that we would do a good regatta, but we all knew how it is with so many good boats out there. You cannot take anything for granted. We feel like we’ve been on the top before and then boom, something happens and then you are tenth, twelfth in the field, which shows its strength and also how small the margins are for error. The team has sailed together and knows each other so well now and that has translated into results.”
“it’s a challenge and I like challenges? coming into this season I felt the pressure of sailing with such good sailors and sometimes I thought am I going to be the weak link in this, but I have had great support. I have probably improved as we have gone on: starting, how to accelerate, getting the timing right. And, today it was good, but I can improve more!”
Kappsegling på hög nivå med stora kölbåtar kräver pengar. Därför är det ovanligt att Sverige är med i leken att placera sig på kölbåtarnas Grand Prix-nivå. Vi får titta tillbaka runt 20 år för att hitta en liknande satsning. Då var det finansmannen Wictor Forss som genom sitt stora intresse för segling parat med sportens tålamod lyckades skapa internationella framgångar med Carat-båtarna.
Svenska namn som Magnus “Mange” Olsson, Gunnar “Gurra” Krantz och Roger Nilson har alla haft tiden med Carat-båtarna att tacka för sina fortsatta framgångar.
I likhet med Carat-båtarna har även Artemis-båtarna bemannats med internationell besättning. Skillnaden är att med Artemis har utvecklingen till toppresultat gått mycket fort. På tre säsonger har man lyckats skapa stor respekt bland konkurrenter och andra kappseglare. Med Carat-projekten tog det tio år.
Hur många år Torbjörn Törnqvist fortsätter att satsa på kappsegling återstår att se, men en ny TP 52:a är beställd inför nästa säsong.
För norske Kung Harald gick det inte så bra. Kanske orättvist att poängtera och svårt att utläsa endast från en bild men notera krängningen och besättningens placering på Fram närmast i bild jämfört med TP52:an framför.
Foto:Carlo Borlengi