Uppgraderad Hallberg Rassy 43

Uppgraderad Hallberg Rassy 43

Redaktionen

Den ursprungliga HR 43 har byggts i 150 exemplar sedan premiären på Öppet Varv i augusti 2001. På årets Öppet Varv en ny och uppdaterad version: Hallberg-Rassy 43 Mk II.

hamnen.tv var där och träffade Magnus Rassy

hamnen.tv träffade Magnus Rassy under flytande båtutställningen öppna Varv, Orust. Han berättade stolt om uppgraderingarna på Hallberg Rassy 43 som numera heter HR 43 Mark II.

 

 

Här är de punkter som förbättras på HR 43 Mk II från ursprungsmodellen HR 43:

1:Ny, något högre rigg, där storseglet blir lite större och riggen fått en kaltopp. Rigglösningen är i linje med HR 37, 40, 48 och 54. Denna rigglösning kombinerar mastheadriggens stabilitet med fraktionsriggens lätta trimbarhet

2:Helt nytt däck

3:Nya vinschsteg, som inte bara ser bra ut, de gör det lättare att kliva in i sittbrunnen och ger bättre tillgänglighet av vinscharna mot tidigare

4:Rundare radie i övergången mellan överbyggnadens tak och sida

5:Den blåa randen runt sittbrunnen är numera ingjuten i gelcoaten

6:Ramarna till däcksluckorna till salongen och förpiken har gjorts lägre

7:Däcksluckorna till akterruff och främre toalett har sänkts ned helt i nivå med teaken

8:Luckorna till aktre däcksstuvutrymmet har flyttats lite akterut, vilket ökar tillgängligheten till stuvutrymmet

9:Teaken i sittbrunnen är nedsänkt till gelcoatens nivå. Det ser inte bara bättre ut, det är även bekvämare att sitta på och enklare att hålla rent

10:Handskfacket i sittbrunnen är nedsänkt i ryggstödet. Det gör att det inte finns någon karm som kan störa komforten för ryggen

11:Sittkomforten i sittbrunnen har förbättrats genom bättre ergonomi, i linje med HR 342 och HR 54

12:Karmen till vindrutan har justerats i formen, för bättre utseende

13:Storskotets linutväxling har ändrats från 1:4 till 1:2. Detta ger både snabbare skotning i både lätt och hård vind, samtidigt som “linsalladen” i sittbrunnen minskas. Friktionen i systemet har minskats med uppgraderade block

14:Luckan till stuvutrymmet för gasolen har ökats så att man får in PK6 kompositgasflaskor

15:Nedgångslejdaren har en helt ny design, med rundade steg och nya rundade sidopaneler. Det gör gott både för utseendet och komforten när lejdaren används under krängning 16:Ny design på handräcken i taket

17:Bokhyllealkover finns numera även i förpiken

18:Ny, snyggare, design på bokyllealkoverna

19:Indelningen mellan förpikens byrå och förpikens säte har sänkts, för ökad rymdkänsla 20:När fåtöljer beställs, har dessa nu förbättrad komfort och design

21:Skotten salong-navigationsbord och salong-pentry har sänkts, för ökad rymdkänsla

22:I pentryt är kylen uppgraderad till samma som använts i HR 48. Den är mer lättstädad, har praktiska korgar och integrerad evaporator, automatisk belysning samt dubbla tätningspackningar

23:Skottet mellan salong och pentry är kortat lite i breddled

24:Detta gör det möjligt att öka på arbetsytan i pentryt lite, utan att behöva minska på varken sittbrunnsstuven eller salongen

25:När en frys beställes, är den förbättrad till samma som använts på HR 48, vilket innebär en praktisk korg, automatisk belysning, inbyggd evaporator samt dubbla tätningspackningar

26:Slingerlisten runt byrån i i genomgången till aktern är uppgraderad till samma som används i HR 48; rejälare och med inbyggt handgrepp

27:Ny design på mattan, där lite av den vackra teakdurken visas närmast skott och fronter

28:ökad komfort för navigationsbordssitsen

29:Batterikapaciteten är ökad från 450 till 470 Ah

Mer info om Hallberg Rassy här

Redaktionen

batar_segelbatar_2007_hr43mkiistartbildsegling500

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

Sorry, we couldn't find any posts. Please try a different search.