Den senaste båten i Diva serien från Bernt Lindqvist är ännu en gång en båt som har en spännande inredning som skall fungera lika bra sjöss som i hamn.
Istället för en eller två hytter i aktern under sittbrunnen finns nu ett stort utrymme med kojer på båda sidorna. Mellan dem finns ett utrymme som bäst beskrivs som ett “racing nav bord” dvs ett utrymme som skall efterlikna navbordet på en havskappseglare där navigatören kan ha direkt kontakt med besättningen i brunnen.
Även pentryt är annorlunda där lådan runt motorn blir en slags köksö. Denna inredningsvariant skapar en öppen och ljus salong som är väldigt behaglig. Även brunnen och däcket verkar väldigt lättarbetat.
Följande är klippt från Divas hemsida:
Tanken med en Diva har varit densamma sedan den första Diva 39 presenterades 1982. Målet var att erbjuda en hanterbar snabbseglare med genomtänkt boendekomfort. Detta löstes genom att konstruera en lättdeplacementsbåt som inte kräver för stor och därmed svårhanterlig segelyta för att bli en bra seglare. Vi bygger fortfarande våra båtar med denna grundtanke. Båtarna är inte styrda av någon mätregel och ritas för att vara lättdrivna och därmed enkla att hantera. Genom åren har en Diva alltid representerat en oslagbar kombination av innovation, design, snabbhet och hantverk. Vi bygger våra Divor helt för hand, skroven är handupplagda, erfarna båtsnickare bygger inredningarna och allt rostfritt görs vid fabrik, specialtillverkat. Divorna har ett formspråk som kommunicerar en tidlös exklusivitet som ingen annan båt. Den invändiga designen domineras av de mjukt formade snickerierna, ett hantverk som är mycket tidskrävande men ger den rätta exklusiva känslan.