Hallberg-Rassy 342 hade världspremiär på Öppet Varv i Ellös 26-28 augusti 2005. HR 342 är en modern långfärdsbåt som ger seglaren stor stolthet i ägandet.
För precis 15 år sedan sjösattes den då smått revolutionära HR 34. Aldrig hade så mycket seglingsglädje byggts in i en så komfortabel och elegant båt. Den blev en av varvets största bestsellers med över 500 sålda båtar. HR 342 är en nykonstruktion som ger lite mer av allt och samtidigt tar tillvara på alla värden som gav HR 34 en sådan framgång. Nyckelord som seglingsglädje, tidlös elegans, hög komfort, fina snickerier och lätthanterlighet gäller båda modellerna. HR 342 nyttjar dock sina skrovmått märkbart bättre. Detta ger med nästan samma längd och breddmått till exempel
* 40 cm längre vattenlinje
* 9 cm längre salong
* 11 cm längre förpikskojer
* Bredare sovkojer
* 4 cm bättre ståhöjd, nu 1,90
* Större tankar; både vatten, diesel och toatank ökar 10 liter vardera
Riggen är än mer lätthanterlig med större storsegel och en mindre, lätt överlappande genuafock. Självslående fock blir nu möjlig. Frers senaste rön inom design ger än mer utbyte av seglingsupplevelsen. Rodret är ännu omsorgsfullare lagrat med sfäriska självjusterande lager.
Sittbrunnen har skönare ergonomi genom optimalare utformning av sargarna och har upp till 5 cm högre sargkant, vilket ger ännu säkrare känsla än tidigare. Stuvutrymmena i sittbrunnen har utökats.
Båten har optimerad viktfördelning i form av att t ex vattentanken och batterier flyttats närmare båtens centrum och att kölens bulb är tjockare för lägre tyngdpunkt. Detta ger ökad styvhet och vässade seglings- och sjöegenskaper.
Inredningen är ljusare med större sidofönster. Antalet öppningsbara fönster har ökats från 6 till 11. Skylightluckan i förpiken har blivit större. Det ger inte bara mer ljus utan gör att det går att få in och ut segel som rullgennackers och Code Zero lättare. Inredningen har en mjukare framtoning med rundare skåpsluckor med profilfräst kant. Toautrymmet är 6 cm längre och har fått en extra sjögarderob. Tvättställ och avställningsyta är nu i Corian. Platsen för gasolflaskor har utökats så det finns plats för 6 kg kompositflaskor i stället för 2 kg järnflaskor.
Batterierna är av s k flat plate typ, som tål betydligt djupare urladdningar än traditionella batterier. Kapaciteten har ökats från 124 till 225 Ah. Motorns generator har ökats från 60 till 115 A.
HR 342 är en modern långfärdsbåt som ger seglaren stor stolthet i ägandet.