Nästan tusen båtar på plats, en fokmyllrande kaj och ett gäng katamaraner som flyger fram några ynka meter därifrån.
Så var känslan på M32-Cupens första regatta.
Många strävar efter att göra segling till en publiksport och det enda rätta för att lyckas tycker jag är att dra in kappseglingarna till städerna.
Men för att fler än seglarnas egna tillresta familjemedlemmar och nordens mest nördiga bryggseglare ska höja på ögonbrynen så krävs något tufft att titta på.
Det är på den punkten nästan alla misslyckas. Och det är på den punkten M32 Cup skiljer sig från mängden.
Nokia Oops Cup är i mina ögon den enda riktiga succén i nordisk seglingshistoria. När det gäller att få gemene man att tycka att segling är häftigt alltså. Många snackar fortfarande om när Klabbe Nylöf dundrade in mot Oslos snobbtillhåll och mest folkflödande plats – Aker Brygge – i full kareta på ett skrov med en 18 meter lång och 16 meter bred Orma 60-trimaran.
Publiken jublade. Tävlingsledningen fick hjärtattack. Polisen skrev böter på 12 000 nok.
Det var tio år sen men folk snackar fortfarande om det.
M32 Cup kan absolut ge samma effekt. Det hördes både jubel från publiken och protester från poliser och tävlingsledning när de fjäderlätta fartvidundren flög in mot kajen på ett skrov. Inte första gången, då tyckte även myndigheterna att allt var toppen. Det var när seglarna tog sitt femte “ärevarv” som det rasslade till på radion… Även seglarna tycker uppenbarligen att det är larvigt roligt att showa längs städernas kajer.
Det är race som dessa som drar uppmärksamhet. M32 levererar lika balla sekvenser men är enklare att genomföra och kappseglingen blir oftast tätare. Foto: Malcolm Hanes.
Än ballare kändes det ju när ett antal hundra segelbåtar och skulle starta i Faerderseilasen och fyra katamaraner flög genom fältet, trots väldigt lätt vind. Mungiporna var i topp på både åskådare, seglare och sponsorer.
Nokia Oops Cup var en fantastiskt häftig kappsegling med upplägget: havskappsegling mellan städerna och bankappsegling och ”speedrace” inne i städernas kärnor.
Fördelen med M32 är att cirkusen är väldigt mycket enklare att ro runt. Ja, eller traila, för just det är nämligen fullt görbart. Till och med enkelt. Man packar ihop 500 kg båt på ett par timmar och fraktar efter bilen, som vilken liten styrpulpetare som helst.
Sjävla kappseglingen kan också bli bättre än med de stora 60-fotarna då de är enklare och kvickare att manövrera, vilket ger tätare racing och snabba ändringar i fältet. Under kappseglingarna i Oslo var inget race över förrän mållinjen var korsad. Flera gånger tappade ledaren och kom sist. Minsta felmanöver och racet är över. Det blir sä när båtarna accelerar och dramtiskt ändrar vinkel vid minsta vindpust.
M32-Cupen kommer att gå i fyra delar i år och nästa år smäller det på allvar med fler båtar och större pådrag på allt. Nu i helgen gick andra delen av fyra i årets M32 Cup som blev en riktigt vindfest.
Läs mer om M32 Cup och spana in alla sändningar på M32-Cupens playsida.