Det finns otaliga förslag på medel som ska fräscha upp gulnad gelcoat. Många har samma grundingrediens. Vi testar detta ämne och får rengöringstips av en expert.
Vita plastbåtar gulnar när de ligger i vattnet länge. Detta blev tydligt på min båt under höst och vinter. Och nu inför iläggning är det hög tid att ta hand om problemet.
I jakten på råd och tips kring detta är lätt att gå vilse i kommentarsfält och forum, som så ofta när gör-det-själv-ämnen diskuteras. Efter ett ha gått igenom ett par trådar kunde jag snabbt lista över 15 medel som olika människor hävdar fungerar för att bli kvitt den gula gelcoaten. Dåligt beslutsunderlag med andra ord.
Vid en närmare titt stod det dock klart att många av de populära medlen har ett gemensamt ämne i innehållsförteckningen – oxalsyra. Varför inte bara använda det?
Skinande vitt
Jag ringde Naturvårdsverket och fick klart för mig att det inte rör sig om något direkt miljöfarligt, bara hälsofarligt vid hudkontakt och vid förtäring, men på den lägsta faronivån. Inga problem att tvätta med oxalsyra på båtklubben alltså.
Hur kommer det sig då att detta fungerade så fantastiskt bra? Och finns det några nackdelar?
Leif Tennfors, kemiexpert på Smartab, förklarar:
– Förenklat kan man säga att lika löser lika och det finns tre olika kemikalier som man måste skilja på. Det gäller alltså att pricka rätt.
– Mineralolja löser oljesmuts, som förekommer i motorrum eller andra oljiga utrymmen. Alkalier löser smuts från djur och växter (t ex alger) – sådant som är vattenbaserat – och syror löser oxid. Oxid är vad vi har att göra med i fallet med den gulnade gelcoaten.
– Allt i världen oxiderar och när en vit plastbåt gulnar är det för att den antingen blivit angripen av kalk (t ex snäckor) eller järn från vattnet. Surare PH än sju löser oxid, vilket betyder att t ex rabarber och citron skulle fungera. Men det skulle säkert krävas orimligt stora mängder.
Innan tvätt med oxalsyra. Den gula oxiden är omöjlig att få bort med alkaliska vätskor såsom diskmedel och avfettning. Helt verkningslöst. Allt för att det är helt fel kemikalie.– Har man stora bekymmer med oxidering eller mycket snäckor, så biter saltsyra bäst. Men då måste man vara väldigt försiktigt. Kommer det i kontakt med något av metall, till exempel genomföringar eller räcken, så blir de missfärgade.
– Oxalsyra är den bästa medelvägen. Det är skonsamt och i de flesta fall tillräckligt effektivt.
Hur är det med Coca-Cola som många säger fungerar som rengöringsmedel?
– Eftersom det innehåller fosforsyra och sockersyra så löser det oxider, så det kanske skulle fungera bra. Det är syran i Coca-Cola som löser upp. Men det skulle ju bli kladdigt av allt socker. Jag vill också tillägga att bara för att det fungerar som rengöringsmedel, tack vare sina syror, så är det inte av den anledningen ett farligt livsmedel.
Så långt har vi alltså lärt oss att oxalsyra är ett ypperligt medel för att rengöra gelcoat. Det fungerar att köpa i ren form och blanda med angiven mängd vatten. Ju mer vatten, desto mindre verkan då syra är väldigt lätt att spä ut, vilket också är anledningen till att det inte är särskilt skadligt för miljön.
Något mer man bör tänka på?
– Ja, man ska se till att båten är torr innan man lägger på oxalsyran. Eftersom den snabbt neutraliseras av vatten blir effekten bäst då. Oxalsyran börjar faktiskt neutraliseras så fort den kommer i kontakt med oxiden, i form av det gula på gelcoaten, och när man sedan sköljer av båten med vatten så neutraliseras den helt.
Hur tycker du som expert på rengöringsmedel och som båtälskare att rengöringsprocessen ska gå till?
– Jag tvättar först min båt med ett alkaliskt rengöringsmedel. Sen låter jag den torka och sprutar därefter på färdigblandad oxalsyra. Det får sedan stå ett par minuter innan jag sköljer jag av den med vatten. Därefter blir det polering med maskin.
– Gelcoaten är ju väldigt porig, kikar man på den i ett förstoringsglas ser den ut som ett månlandskap. Porerna rensans under rengöringen men för att få dem helt rena måste man polera med maskin. Tack vare maskinen får man upp värme i gelcoaten och kan “suga” ut den sista skiten ur porerna.
– När det är klart kan man stryka ut vax. Det tråkiga med vax är att det är vattenlösligt. Det försvinner alltså ganska snabbt när man sjösätter båten. För att göra den processen lite långsammare tillsätter jag glansförsegling som ett sista steg, annars börjar ytan snabbt att oxidera direkt. Glansförseglingen är till skillnad från vaxet ett någorlunda vattenbeständigt medel som bevarar glansen lite längre.
Ett otroligt resultat, bara sekunder efter att oxalsyran kommit i kontakt med oxiden är skrovsidan helt vit. Nu återstår bara vaxning och försegling.Summan av all information är alltså att det säkerligen går bra att rengöra båten från oxid med de flesta medel som innehåller oxalsyra. Kanske till och med med bara rabarber eller citron. Vill man ta till hårdhandskarna mot snäckor kan saltsyra vara sista räddningen. Men växter, så som alger, biter det inte på. Då får man ta till alkalier. Och syrorna ska hållas borta från motorrummet. Där gäller mineraloljor som till exempel petroleum.
Mer höstrustning!
Täck båten på rätt sätt.
Så vårdar du teakdäcket.
Att bota böldpest är ett höst– och hästjobb!
Palla och stötta din båt rätt.
Torrsättning – fel, fel, fel och åter fel!
Dags att vårrusta – på hösten!
Se fler guldkorn i gör-det-själv-arkivet:
Lär dig polera som ett proffs!
Effektiv isolering av motorrum.
Båtfixarskolan – så maxar du bottenfinishen.
Få stil på avbärarlisten.
Laga repor i gelcoat med hyvel – otroligt resultat!
Så monterar du ankarspelet!
Så lagar du trasig nåt.
Vaccinera mot böldpest och öka farten med epoxi!
Så applicerar man epoxi
Täta luckan som ett proffs!
Ta hand om kapellet!
Så fixar du delamineringen!
Förbättra funktion och utförande med nytt halkskydd
Repowering – nytt liv i gammal båt med ny motor!
Repowering – nytt liv med ny motor i gammal segelbåt!