MC38 är en entypsklass som har växt snabbt i Australien och USA de senaste två åren. Om två månader kommer det första exemplaret till Sverige. Om det går som den svenska återförsäljaren hoppas så kommer det ytterligare minst ett exemplar kort där efter.
Enkelt beskriven är den en mycket extrem kappseglare som har fått sina linjer från America´s Cup-designern Harry Dunnings ritbord. Sedan har det australiensiska prestigevarvet McConaghy Boats byggt den i kolfiber från masttopp till kölblad.Hälften av båtens totalvikt på 3 200 kilo ligger i kölbulben. Det gör förstås båten extremt styv och enligt tillverkaren ska den kryssa i sju knop redan i vindar på 4,5 meter per sekund.
Med över 250 kvadratmeter segel på undanvinden så är planing snarare regel än undantag. För att båten ska vara lätt att transportera mellan kappseglingsbanorna så har båten också relativt låga fribord och med avmonterbar kölfena i kolfiber och delbar kolfibermast. Bakom importen till Sverige står Johan Delin som till vardags arbetar med att sälja X-Yachts i Sverige och Martin Gadman som är riggexpert och den drivande kraften bakom Happyyachting.com. Även om de är mycket engagerade i den nya balla båten kommer de även fortsättningsvis att fokusera på sina tidigare sysselsättningar.– Satsningen på MC38 gör vi för att skapa något riktigt roligt för svensk segling, säger Martin och Johan som själva kommer att segla en MC38 på svenska kappseglingsbanor under 2015.
MC38 | |
Längd ö a: | 11,31 m |
Längd v l: | 10,55 m |
Bredd: | 3,50 m |
Djupgående: | 2,80 m |
Vikt: | 3 200 kg |
Vikt kölbulb: | 1 600 kg |
Storsegel: | 68 kvm |
Fock: | 33 kvm |
Spinnaker: | 185 kvm |
Pris (utan segel): | ca 2 781 000 kr |
Mer info: | www.mcconaghyboats.com |