De som vägrar att köpa en flerskrovsbåt för att segla fort måste hitta speciella lösningar för sina kölbåtar. Vattenballast och svängköl är två alternativ. Sedan en tid tillbaka finns ytterligare en variant som bygger på att skicka ut en vinge i sidan, så kallat Dynamic Stability System.
– Kappseglingsbåtar blir lättare och snabbare med vårt system. Jämfört med en vanlig kölbåt är fartökningen stor. Även jämfört med en svängkölsbåt så är den övergripande prestandan bättre. Därtill blir kostnaderna lägre med Dynamic Stability Systems, säger företaget på sin webbsida.
Här syns en genomskärning på en stor båt. Meningen är att systemet inte ska vara särskilt skrymmande.
Systemet bygger på att man genom en enkel knapptryckning skjuter ut ett centerbord i sidled som ökar stabiliteten och det rätande momentet, vilket i sin tur gör att man kan minska vikten i kölen och få en snabbare båt. Det stabiliserande centerbordet ska också minska båtens rörelser i sjön och därmed minska risken för sjösjuka. Konstruktionen ger också båten lyft vilket minskar motståndet genom vattnet och ökar det rätande momentet.
Så här långt verkar ju allt väldigt lovande. Företaget har också producerat flera videor som visar till synes grym prestanda på undanvind. Men det finns få bilder som visar hur den presterar på kryss.
Vår bloggare Jimmy Hellberg är påläst när det gäller båtkonstruktioner och har en del funderingar kring projektet:
– Konstruktionen ska generera stabilitet från hydrodynamiskt lyft och eftersom lyftet ökar i kvadrat med farten så borde DSS fungera bra på öppna bogar och undanvind, men förmodligen mindre bra på kryss där kölbåtar inte seglar fortare än sin skrovfart. Behovet av rätande moment är ännu större på kryss och på branta bogar så i detta avseende är inte systemet optimalt. Min gissning är att en svängköl presterar bättre i detta avseende, säger Jimmy Hellberg.
Teoretiskt borde alltså en båt med DSS vara väldigt bra på långa undanvindsrace men mindre bra på kortare kryss-länsbana och gissningsvis hopplös i respitsegling, där båtar med ”allround” prestanda gynnas.
Företaget håller just nu på att bygga en båt för Mini-Transat som vanligen till stor del består av undanvind och öppna bogar. Det kommer att bli väldigt intressant att följa det.
Hittills har systemet bara testats på relativt små båtar mellan 25 och 38 fot. Men den optimiala storleken ska vara 55 till 150 fot, ju större desto bättre menar de, vilket borde stämma då farterna generellt blir högre med längre vattenlinje. Andra fördelar ska vara att fartyget blir stabiliare när det ligger för ankar.
Många är imponerade av detta nytänk med det finns också många kritiker. På SailingAnarchys forum är diskussionen i full gång.
Så här ser bygget för Mini-Transat ut. Kan tänkas att det blir extremt trångt invändigt.
http://www.youtube.com/watch?v=ksDTRR1HhsI
http://www.youtube.com/watch?v=DwDGKghV8fU
Läs mer på DSS egen webb.