Anders Lewander testar SeaCart 26

Anders Lewander testar SeaCart 26

Gustav Morin

Anders Lewander testar SeaCart 26Med sina böjda centerbord sätter SeaCart 26 ribban för hur en 26-fots trimaran ska se ut. Den ska klara 14 knop på kryss och långt över 20 för undanvind. Vi intervjuar segeldesignern Anders Lewander som just hårdtestat den.

SeaCart 26 är lillasyster till den häftiga kolfiberracern SeaCart 30 som kom för ett antal år sedan och satte ribban för små trimaraner. Den här är mindre och smidigare men säkert lika effektiv och häftig att segla. 
Den har designats av Marc Lombard, samme man som står bakom SeaCart 30. Den är främst ämnad för kustnära segling och one design racing. Svenska Calle Hennix, som står bakom SeaCart, arbetar nu hårt för att det ska bli en stor klass. 

Den sägs vara enkel att hantera och segla och ska också snabbt kunna demonteras och packas på trailer, varför chanserna att den ska fungera som aktiv racingklass känns rimliga. Den seglas på tre eller fyra man och är lite av en trimaranvariant av en Melges 24 – om än enormt mycket snabbare. Inte minst i lätta vindar. Man kan också säga att den är lite som en förvuxen formula 18-katamaran med stödhjul – ungefär samma fartegenskaper men man man får ett mer spännande besättningsarbete och man slipper stå i trapets.

SeaCart_2
Designen känns riktigt het med så kallade wavepiercing-förar, “sprayrails” som slår undan stänkvatten samt böjda centerbord som skapar lyft och rätande moment. Precis som sin storasyster har SeaCart 26 inga problem att flyga två skrov. 

SeaCart_5
Enligt Anders Lewander känns båten enormt stabil på undanvind – inte minst tack vare de böjda centerborden. Men generellt på båtar med böjda centerbord, eller foils som det kallas, så är det svårare att veta var gränsen går. I hårda vindar går det enormt fort och känns osannolikt stabilt men så plötsligt står båten på näsa. Det har inte hänt än…

SeaCart_4
Flerskrovsbåtar generellt lämpar sig bra för skärgårdssegling då de reagerar snabbt på vindbyar och inte behöver särskilt mycket vind. I riktigt lätta vindar är Code Zero ett perfekt segel som gör att båten kan segla mycket snabbare än vindens hastighet. 

SeaCart_1
För att hålla nere priset byggs båten till största del i epoxy och glasfiber med en del förstärkningar i kolfiber. Masten är Dock helt i kol.

Seacart_folded
För att skapa en aktiv kappseglingsklass är det avgörande att båten är enkel att transporterna. SeaCart 26 ska vara enkel att demontera, placera på en trailer och dra efter en vanlig personbil.

Data SeaCart 26
Längd: 7,92 m
Bredd: 5,6 m
Bredd infälld: 2,33 m
Djupgående: 1,49 m
Vikt: 700 kg
Masthöjd: 11,9 m
Storsegel: 26,3 kvm
Fock: 11,2 kvm
Gennaker: 44 kvm
Code zero: 27,5 kvm
Stor gennaker: 57,5 kvm

 

Gustav Morin

Anders Lewander testar SeaCart 26

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

Beneteau Oceanis 30.1

Beneteau Oceanis 30.1 – en dröm för familjen? X56

Classic Yacht

Makalös renovering av klassisk träjakt

konstnär

Han har byggt sin egen skuta – i betong!

AMT 210 DC test.

AMT 210 DC – återhämtning efter knockout!