Två snudd på helt nya motorer med mer kraft men framförallt fokus på lägre servicekostnader och på ett nytt drev utan klonk! Hamnen.se var på plats under lanseringen.
Under första halvan av Volvo Pentas lanseringsevent låg fokus på framtid och utsläpssfria drivlinor.
Men hur inspirerande det än var att höra om elektrifiering och andra framtidsvisioner så är Volvo Pentas bröd och mjölk fortfarande fossildrivna motorer och här spelar D4 och D6 en viktig roll.
Under lanseringseventet bjöd Volvo Penta in till korta provkörningar av D6 med drev och IPS samt D4. Fler videor om det inom kort.
Under presskonferensn berättar Volvo Penta att de lyssnat extra noga på sina kunders önskemål om förbättringar och tagit till sig att längre serviceintervaller och lägre driftskostnader står högt upp på önskelistan.
8 varv runt jorden
Sagt och gjort. Efter 300 000 nedlagda ingenjörstimmar och 40 000 timmars testande, vilket för övrigt motsvarar åtta varv runt jorden, så har Volvo Penta nu byggt om och förnyat de gamla motorerna med 85 procent nya delar.
Generellt har man bytt upp sig till starkare material och byggt för marint bruk från grunden med nya kompressorer och turboaggregat, samt förfinat byggprocessen. Detta har bland annat resulterat i att man nu bara behöver serva sin motor vartannat år, istället för varje.
“Klonket” är borta
Något som vi på Hamnen.se gillar spontant med de nya dreven är att man byggt in en hydraulisk koppling som gör att man kan slira och slippa att få full tomgångsfart så fort man lägger i växeln. Det är också trevligt att dunket när man lägger i växlarna är snudd på eliminerat.
Volvo Penta D4 är på 3,7 liter och kan leverara 320 hk. Nya Volvo Penta D6 är på 5,5 liter och ger upp till 480 hk.
Utfirån ser man ingen större skillnad på de gamla och nya motorerna. En del i det är att dimensionerna är desamma, vilket gör installationerna enkla för båtbyggare.
Se videon ovan där vi intervjuar Volvo Pentas produktchef Ingela Nordström.
Här följer Volvo Pentas egen pressrelease:
“Volvo Penta’s new generation D4 and D6 marine engines power big improvements
Volvo Penta´s proven D4 and D6 marine engines get a full update that delivers more power, increased reliability and lower cost of ownership. Available from 150-480 hp.
With over 100,000 units already powering boats worldwide the new generation D4 and D6 engines are set to extend Volvo Penta’s technical advantages further. The 3.7 liter D4 and the 5.5 liter D6 engines are designed and built solely for marine purposes. A large portion of the engines have been reengineered to deliver on the increasing demand for greater reliability and more powerful engines. Available from 150-480 hp, these engines are part of fully integrated systems – from helm to prop – perfectly matched to transmissions covering IPS, Aquamatic sterndrive, shaft and water-jet installations.
Comprehensive overhaul
“The list of performance upgrades are lengthy and includes a new engine management system, new fuel injection system, new turbocharger and a new supercharger,” says Petter Andolf, Chief Project Manager for the D4/D6. “The cylinder head, pistons, and valves are reengineered to withstand higher torque as well as meeting higher reliability and durability requirements.”
The changes are more than a facelift, with the majority of components having been reengineered. The D4 and D6 deliver performance outputs of between 150 to 480 hp. In top specification the D4 now has a maximum output of 320 hp, while the D6 in top spec boasts 480 hp. Offering up to10% more power across the range, these engines are also more fuel efficient – between 1% to 7%.
Better by design
“The majority of the components are reengineered to manage the increased power as well as reaching the extended reliability targets,” says Ingela Nordström, Product Manager for the D4/D6 engines. “For instance, the cylinder head, piston and crankshaft are all stronger by design and new materials has been introduced such as a Diamond Like Carbon (DLC) coating on the piston pin to reduce friction and increase durability. The common rail fuel injection system now features higher pressure – 2,000 bar. Controlled by a new Engine Management System, this enables more precise calibration of parameters controlling the injection, so the engines run even smoother and are more fuel efficient.”
Improved maintenance
The new generation D4/D6 offers reduced maintenance costs, thanks to extended service intervals, fewer service items, and simpler maintenance operations. The upgraded Electronic Vessel Control (EVC) system meanwhile, delivers improved service capabilities through an onboard service assistant that provides information about time left to next service.
Ease of installation
Each propulsion system comes as one complete package. The installation dimensions are largely the same as the previous generation.
All specifications are available in either 12 or 24V.”