Utredningen efter det norska krigsfartyget Helge Ingstads krock med tankfartyget Sola TS under Natoövningen Trident Juncture i förra veckan fortskrider.
Nu visar det sig att krigsfartyget hade sin AIS-sändare avslagen när olyckan inträffade.
Alternativt att AIS-signalen var stört på det ena eller det andra sättet.
Här sjunker krigsfartyget Helge Ingstad!
Oavsett vilket så fanns inga uppgifter om fartygets identitet, position, fart eller kurs att tillgå för omgivningen vid tiden fört olyckan.
Däremot, noterar norska Kystverket, började fartyget sända ut AIS-signaler men ovan nämnda uppgifter strax efter kollisionen.
Som Hamnen.se tidigare har rapporterat så hade skepparna på de kolliderande fartygen radiokontakt strax innan olyckan.
Krigsfartyget ombads då att ira styrbord för att undgå kollision men reagerade allt för sent.
Nu väntar vi på svar om varför krigsfartyget inte sände ut någon AIS-signal.
För att nämna en del av det annorlunda beteendemönster som föregick olyckan.
Helge Ingstad ligger fortfarande hjälplöst sjunken och bärgning beräknas påbörjas först om tre veckor.
Se också:
Norskt krigsfartyg för fyra miljarder sjönk inatt!
Skepparnas samtal när det smäller!