Ända sedan slutet av 70-talet då Targa släppte sin första hyttbåt, en 25-fotare, har varvet haft ett rykte om sig att bygga särdeles trygga, tunga och rejäla allvädersbåtar.
Till en början var man ensam om sitt konceptet med breda gångbord runt en mittmonterad hytt och att påstå att Targa var en succé från dag ett vore att fara med osanning.Många efterföljare
Men den egna övertygelsen var stark och snart nog släppte proppen, tung uppförsbacke förvandlades till succé och konkurrenter blommade upp som sjögräs ur havet och byggde egna båtar med alternativa planlösningar och varianter.
Därför är nya Targa 23.1, på vilken den bastanta dieselmotorn är ersatt med en nätt utombordare, att betrakta som en stor nyhet och en smärre revolution i Targa-familjen.
Med en Suzuki 300 på akterspegeln istället för en Volvo Penna D4–300 motorrummet så blir båten ungefär 800 kilo lättare och tre knop snabbare på topp. På köpet får man ett jättelikt stuvutrymme under akterdäcket där inombordaren annars skulle ha suttit.
Högklassigt i teak
I övrigt är allt sig likt för den som är bekant med den gamla inombordarversionen. Rak och enkel planlösning i hytten och under däck med högklassiga och bastanta inredningssnickerier i teak.
Redan för tre år sedan testade en fransk återförsäljare utombordare. Då på en Targa 27.1 med dubbla 300 hk. Det gav en toppfart på 47 knop men prislappen blev inte lägre än med en stor diesel. Konceptet sågades av alla andra återförsäljare. Men nu med Targa 23.1 som klarar sig med en utombordare verkar resonemanget ha ändrats.
Läs mer om Targa 27.1 med 2 x 300 hk.
Se också testen av flaggskeppet Targa 44.
Targa 23.1 Outboard | |
Längd ö a: | 7,66 m |
Längd skrov: | 7,13 m |
Bredd: | 2,72 m |
Djup: | 0,80 m |
Vikt (med motor): | ca 2 600 kg |
Motorstyrka: | 250-300 hk |
Motor i test: | Suzuki 300 hk |
Toppfart: | 42 knop |
Marschfart: | ca 32 knop |
Bränsle: | 340 liter |
Pris (med Suzuki 300 hk): | från 1 207 000 kr |
Mer info: | www.sea4you.se |