Bella 630 DC | test med skräck och förtjusning

Bella 630 DC | test med skräck och förtjusning

Gustav Morin

Det blir skräckblandad förtjusning när Hamnen.ses filmteam besöker finska Kuopio och Claes Olivecrona testar nya Bella 630 DC i över 40 knop.

Ju mindre båtar, desto roligare när det kommer till köregenskaper och fartupplevelse. Det är därför många fortfarande pratar sig varma om gamla små Smugglers, Jokrar och Ockelbo T14. I mångt och mycket ett utdöende båtsläkte, tyvärr.

Med gamla mått mätt är inte nya Bella 630 DC en särskilt liten båt. Den är över sex meter och har både ruff för två och gott om plats för fem i sittbrunnen. Den är långt bekvämare än gårdagens sportbåtar som ofta vägde en tredjedel och hade stolarna skruvade rakt på durken. Minsta rattutslag och minsta våg planterade sig i ryggslutet och båten skickade, i de flesta fall, endorfiner rakt upp i hjärnans glädjeavdelning så snart man fällde gasreglaget.

Trots viktökningen och trots sina komfortattribut levererar nya Bella 630 DC, som är en del i en helt ny serie småbåtar från det finska storvarvet, en hel del körglädje. Visst handlar det till stor del om att man hängt på en 150-hästare men man har också valt ett skrov som snarare är sportigt och utmanande än tryggt och trist. Och man har sparat en del på vikten. Bella 630 DC väger 100 kg mindre än sin konkurrerande syster Flipper 640 DC.

Fler fakta och framförallt upplevelser får ni i en video här på Hamnen.se framöver. Men ni kan redan nu få en känsla av hur detta test gick genom skärmdumparna från filmråmaterialet:

Se testen här!

Data Bella 630 DC:
Längd: 6,25 m
Bredd: 2,40 m
Vikt: 950 kg, ex motor
Motor: max 175 hk
Personer ombord: 7 st max
Mer info: www.bellaboats.fi

Gustav Morin

batar_motorbatar_2013_Bella_630_DC_Bildspel_puff_Bella_test_4

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

AMT 210 DC test.

AMT 210 DC – återhämtning efter knockout!

200511 - Bella 640 DC 2

Bella 640 DC – inte bara billig!

Test av Flipper 800 DC.

Flipper 800 DC – reinkarnerad

190903 AMT 210 DC2 Puff

AMT 210 DC och BR – första intrycken från långtidstest!