Rupert R8 – RIB i sin råaste form

Rupert R8 – RIB i sin råaste form

Redaktionen

Rupert, som alltid har haft en hög svansföring och ett gott rykte i RIB-branschen, kommer nu med en ny modell som kan anpassas efter många olika önskemål. R8, var namnet.

Att Rupert har levererat båtar till såväl försvaret som sjöräddningen och polisen är förstås inget de talar tyst om.

Jockeysäte? Eller mer traditionella säten? Valet är fritt.

Tvärt om så är det ett rykte man odlar med förhoppningen att omgivningen ska dra slutsatsen att en RIB av märket Rupert är särdeles stryktålig, rå, praktisk och funktionell.

Nu kommer Rupert R8. Precis som sina föregångare har den noll till övers för annat än det rent funktionella. Det finns också anledning att tro att de detaljer som inte syns ombord är lika proffsigt utförda som de synliga.

Utan, eller som på bilden med T-top?

Grovt halkskyddade gångytor, mörka (praktiska färgval), rejäla,  för att inte säga överdimensionerade, detaljer… ja listan kan göras lång.

Rupert R8 kan fås med flera olika säteskombinationer, med eller utan T-top samt med grått eller vitt skrov.

Säte av typen “simsalabim”.

Rekommenderas med en 200-hästare som beräknas kunna ge en toppfart på runt 44 knop. Godkänd för upp till 300 hk som ger +50 knop. 

Rupert R8  
Längd: 8,00 m
Bredd: 2,75 m
Vikt (utan motor): 1 600 kg
Motorstyrka: 200–300 hk
Toppfart (med Evinrude 200 HO): ca 44 knop
Bränsle: 250 liter
Pris (med Evinrude 200 HO): från 795 000 kr
Mer info: www.rupertmarine.com

Redaktionen

batar_motorbatar_2016_RupertR8_IngangGaller_IngangGaller

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

Vector 100 MFC

Vector 100 MFC – polisens värsting i fritidsversion

Rupert R7-3

Rupert R7 – lillasyster i machoförpackning

batar_motorbatar_2019_Iron_707_IRON_707

Iron 707 – det bästa av två världar?

batar_motorbatar_2019_Angus_A10_Angus_A10_outboard_

Angus A10 – Ruperts grundare satsar på aluminium