Quadrofoil – framtidens elbåt för 150 000 kr

Quadrofoil – framtidens elbåt för 150 000 kr

Gustav Morin

Den går helt och hållet på el, klarar 20 knop och har en räckvidd på 54 sjömil. Quadrofoil kan vara räddningen för framtidens båtliv.

Den går i stort sett ljudlöst, lämnar inga svall och går skumpfritt över vågor. Men framförallt släpper den inte ut några avgaser och det kostar bara några kronor i elektricitet för att färdas tiotals sjömil. Men den ekonomiska utopin slutar inte där. Quadrofoil kostar bara 15 000 euro i grundutförande. Jämför till exempel med premiumprojektet Kormaran som förvisso är otroligt häftig och avancerad men kostar 10 miljoner.

Vikt är ju som bekant avgörande för att fordon ska gå snålt och snabbt och därför är hela skapelsen byggd i kompositmaterial. Själva skrovet väger bara 100 kg. 

54 sjömil på el
Den dyrare modellen levererar 5,5 kw kraft och batterikapacitet på 10 kWh. Det räcker till en toppfart på 21 knop och en räckvidd på fantastiska 54 sjömil. Den billigare modellen har ungefär halva styrkan i både motor och batterier. Den toppar 16 knop och når 25 sjömil. Varvet har säkert gjort som större delen av alla biltillverkare och kryddat sina räckvidds- och förbrukningssiffror så att det bränner ordentligt på tungan bara av att nämna dem. Men även om de visar ett gäng procent fel är vi fortfarande imponerande. Batterierna laddas i vanligt 230-uttag på två timmar.

Styr gör man med en flygplansinspirerad ratt där man i mitten får all intressant färddata, såsom fart, förbrukning, batteristatus och räckvidd. Utrustningslistan hittar ni här.

Litet djupgående
Bärplanen går att fälla upp och då blir djupgåendet bara 15 cm, vilket gör det möjligt att traila den och gå in i grunda vikar. 

Storleksmässigt är den i klass med en jolle eller vattenskoter och såklart går den nog inte så bra i havssjö. Förmodligen går den väldigt mjukt och fint i all sjö som inte når upp till skrovet. Tillverkaren rekommenderar att man inte kör i vågor högre än 50 cm.

Beställ på nätet
Till skillnad från de flesta liknande projekt har Quadrofoilen bara någon månad kvar till att nå sina första kunder. Det går att beställa den på nätet redan nu och första 100 leveranserna leveras i mars 2015.

En stor anledning till att bärplansmotorbåtar inte slagit igenom är höga kostnader och tråkig design. Denna känns minst sagt modern och priset är lockande.

Quadrofoilen har ett patenterat bärplanssystem med rörliga armar som förbättrar styrningen och förhindrar båten från att drifta i sidled. Varje bärplan har ett integrerat “krockskydd” som ska dämpa stöten. men går man på ordentligt lär de bara bli smulor. Men det fina är att skrovet fortfarande flyter.

En liten utombordare från Torqeedo står för framfarten och båten lyfts ovan ytan från sex knops fart. Förare och passagerare sitter stadigt i racingstolar.

Quadrofoil
Längd: 2,9 m
Bredd: 1,5 m (utan bärplan)
Bredd totalt: 2,5 m
Vikt: 100 kg (bara skrov)
Motor: 3,7 –5,5 KW
Djup: 15 cm (uppfällda bärplan)
Toppfart: 16–21 knop
Räckvidd: 50–100 km
Pris: 15 000 – 21 000 euro
Mer info: www.quadrofoil.com

Gustav Morin

Miljo_2014_Quadrofoil_Quadrofoil_puff

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

XShore_Eelex_puff_2

X Shore Eelex 8000 – i duell mot känd fossilbåt!

Flax27-Greenboats-2019_JKu_2893-min-3

Flax 27 – byggd av fröer och PET-flaskor!

Evoy

Världens starkaste el-utombordare är nu norsk

Rand

Rand Archipelago 30 – eldriven hyttbåt för Sverige