Den första nervpirrande testkörningen är gjord och teamet bakom nya Ockelbo B21 kan andas ut.
För även om det bara gäller en till synes simpel förlängning av ett redan befintligt skrov så finns det ändå inga garantier. Det tänkta arvet av förlagans goda egenskaper kan mycket väl utebli.
Men jodå. Här finns balansen och därmed också chansen att det återstående arbetet med fintrim och val av propeller ska leda till något riktigt gott.
Det är också under fintrimningen som det visar sig om det är som man tror. Att båten gör sig bäst med en 150-hästare där bak. Och att det ska ge en toppfart på runt 42 knop.
Lovande gångegenskaper med andra ord. Men sedan har stor möda också lagts på hyttens utformning med mycket svängrum på en begränsad yta.
Premiärvisning på båtmässan Allt för Sjön i Stockholm den 2–11 mars.
Hur denna, Ockelbos första hyttbåt, sedan klarar sig i konkurrensen och myllret av andra hyttbåtar i plåt återstår fortfarande att se.
Se också:
Test: Ockelbo B18 – funktionen framför allt.
Stolleprov: Rakt upp på land med en Ockelbo B16.
Ockelbo B18 AL – gammal klassiker i ny plåtkostym.
Ockelbo B21 Cab | |
Längd ö a: | 6,85 m |
Längd utan badbrygga: | 6,46 m |
Bredd: | 2,23 m |
Vikt: | ca 994 kg |
Rek. motorstyrka: | 150 hk |
Bränsle: | 150 liter |
Antal personer: | 6 |
Pris: | ej klart |
Mer info: | www.ockelboboats.se |