Nimbus C9 – första riktiga bilderna!

Nimbus C9 – första riktiga bilderna!

Gustav Morin

Nimbus C9 PuffNimbus W9 och Nimbus T9 fick ett gott mottagande och första ägarna lär ha njutit av sina öppna båtar under den otroligt varma sommaren. Men nu landar den viktigaste Nimbus-nyheten för dem som gillar båtliv året runt. 

Att Nimbus har tuffat till sig i och med sin nya serie 9-metersbåtar är de flesta överens om. Hamnen.se har testat både den öppna modellen T9 och den mer ombonade W9 och vi tycker att både design, funktion och sjöegenskaper ligger i topp.

Därför är förväntningarna höga nu när C9-modellen lanseras. Och tidpunkten är väl vald nu inför helgens båtmässa på Marstrand och inför nästa helgs båtmässa i Gustavsberg där båten premiärvisas för allmänheten.

Se videor när vi testar:
Nimbus T9 – genial i sin befriande enkelhet!
Nimbus W9 – mitt i prick!

Det som framgår direkt av bilderna är att Nimbus C9 erbjuder en exceptionellt luftig hytt med stora fönster och smala rutramar samt en stor taklucka i glas. Sidodörrarna är stora och det lär gå smidigt för passagerarna i aktern att kliva i och ur. I fören finns toalett och kojplatser – till synes precis som på systermodellerna W9 och T9.

Till skillnad från många andra hyttbåtar så behöver det här inte vara en renodlad pendlarbåt. Det finns som sagt kojer och därtill ett litet pentry.

Något som tyder på att C9 är mer av en bruksbåt än sina systrar är att instrumentpanelen erbjuder plats för dubbla plottrar. Alla traditionella instrument har rationaliserats bort.

När det kommer till sjöegenskaperna så lär upplevelsen bli ännu stabilare då vikten har ökat i jämförelse med systrarna. På dem uppges vikten vara 3 000 kg inklusive en Mercury Verado 250, som för övrigt väger precis lika mycket som en Verado med 300 hk. Vikten för C9 anges till 3 300 kg med likadan motor. Det här borde såklart påverka förbrukningen negativt men ryktet säger att det är en förvånande liten ökning.

Bilderna visar en båt med utombordare men bland andra återförsäljaren i Stockholm säger att det är högst aktuellt att överväga inombordare.

Med Volvo Pentas bensin-inombordare hävdar de att toppfarten blir 43 knop och att förbrukningen i 30 knop landar på 1,3 liter per sjömil. Enligt siffrorna vi fick under testerna av systermodellerna så är toppfarten jämförbar och förbrukningen lägre, samtidigt som priset är lägre för inombordaremodellen.

Om dessa siffror stämmer ber vi att få återkomma om inom kort.

Nimbus C9
Längd: 9,35 m
Bredd: 2,95 m
Vikt: 3 300 kg (inkl Mercury Verado 250).
Bränsletank: 320 l
Färskvattentank: 80 l
CE-kategori: Godkänd för 8 personer
Antal kojplatser: 2 st
Maxfart: +40 knop
Motoralternativ: Volvo Penta V8 300/350 eller
Mercury Verado 250/300/350 hk.
Pris: 1 540 250 kr (inkl Mercury Verado 250 hk).
Mer info: www.nimbus.se

Gustav Morin

batar_motorbatar_2018_Nimbus_C9_Nimbus-C9_Puff

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

Nimbus C11 Puff

Nimbus C11 – en allväderspjäs i finkläder

Nimbus T8 puff

Nimbus T8 – nya storsäljaren?

Nimbus C9

Nimbus C9 – håller ställningarna!

batar_motorbatar_2019_Nimbus_T11_Nimbus_T11

Nimbus T11 – första intrycken