Ljus och rymlig inredning, fina funktioner och bra boutrymmen. Så långt allt väl. Men det bästa med nya Nimbus 305 Coupé är ändå att den är begåvad med en skrovform som är anpassad till hur man faktiskt kör sin båt. Och inte hur man tänker sig att man kör sin båt.
Stora onödiga kostnader
Skillnaden däremellan är över lag väldigt stor. Många vill ha onödigt mycket motorstyrka “för att det kan vara bra att ha litet extra att ge”. De tänker sig också hur de susar fram i skärgården i sin familjebåt i 30-35 knop. Men gör det ytterst sällan. Om ens någonsin. Helt klart är dock att dessa extra resurser som används så sällan kostar väldigt mycket onödiga pengar. Mer om det i Elias analys.
Nimbus 305 Coupé är sålunda optimerad för farterna 0 till 22 knop. Skrovet är anpassat för jämförelsevis små motorer (Volvo Penta D2 och D3). Skrovformen är hydrodynamiskt optimerad för de låga farterna med bland annat knappt märkbar planingströskel, vilket i praktiken gör att båten kan köras i hela fartregistret utan att riva upp pinsamt stora svall och dra drar hutlösa mängder bränsle.
Till detta utlovas en inredning med befriande stora fria ytor och gott om ljusinsläpp. Totalt finns, förutom den extra dubbelbädden i salongen, fyra kojplatser som är fördelade på två hytter med ett gemensamt toalettutrymme däremellan.
Priset på 1 800 000 kr inkluderar förutom det självklara också bogpropeller, en 9–tums plotter, värmare, defroster, landström, varmvatten, tripdata, ekolod och trimplan. För att nämna en del som annars brukar kosta extra.
Nimbus 305 Coupé har världspremiär på båtmässan i Düsseldorf den 17–25 januari. Den kommer till båtmässan i Göteborg den 31 januari – 8 februari och till Stockholm och Allt för sjön 28 feb – 8 mars.
Nimbus 305 Coupé | |
Längd ö a: | 9,70 m |
Längd skrov: | 8,95 m |
Bredd: | 3,25 m |
Vikt ca: | 3 950 kg |
Motor: | Volvo Penta D3 (110-220 hk) |
Bränsle: | 250 liter |
Vatten: | 150 liter |
Septitank: | 80 liter |
Antal personer: | 8 |
Pris från: | 1 800 000 kr |
Mer info: | www.nimbus.se |