Den är cool, snygg och snabb och klarar sig utan båtplats. Med nya Franska Iguana siktar man mot rampar och stränder istället för y-bommar när det är dags att lägga till.
Som så många andra gånger när det gäller båtbyggen har konceptet Iguana skapats utifrån initiativtagarens egna behov. Grundidén hos fransmännen som står bakom Iguana är att kunna bränna upp på stränderna mellan Normandie och Bretagne där tidvattnet ställer till det för vanliga båtar.
Med Iguana kan man garva när vattnet rinner undan och bara fälla ut sina bandhjul och tuffa vidare.
Konceptet är verkligen inte tänkt för våra skandinaviska förhållanden men med tanke på bristen på båtplatser i Sverige kan det ju vara ett smart alternativ att kunna köra upp via en ramp, strand eller vassrugg och parkera bland bilarna. Även skärgården blir mer tillgänglig då man säkerligen kan hitta smarta platser att komma in och “ankra upp”.
Bandhjulen drivs separat av en bensinmotor på 40 hk och klarar att knuffa upp ekipaget i 10 km/h på land, vilket lär vara en hisnande hastighet i det nästan två ton tunga ekipaget.
På vattnet toppar den 35 knop med en snurra på 300 hk.
Tycker man att 29an verkar väl klumpig finns en 24-fotare.
Data Iguana 29:
Längd: 8,7 m
Bredd: 2,5 m
Vikt: 1 995 kg
Mer info:www.iguana-yachts.com.
På ingångsbilden och i videorna nedan syns den uppgraderade modellen Iguana 31 Expedition.