Frauschers retrohybrid – en powerPrius till sjöss

Frauschers retrohybrid – en powerPrius till sjöss

Gustav Morin

Frauscher 717 GT Med sina läckra trädäck, kromade detaljer och avancerade stegskrov  skiljer sig Frauscher mycket från mängden. Inte minst då man kan tuffa ljudlöst på el i låga farter.

Nu kommer den Österrikiska Frauscherflottan att bli tillgänglig i Sverige. Det är Ariboats i Saltsjöbaden som blir importör av de tuffa glassarbåtarna.

– Vi tycker att Frauscher är en mycket intressant båtserie, lite annorlunda, tuff och personlig, säger Ari Jukkola på Ariboats.

Den inledande bilden visar Frauschers 717 GT, en av de minsta men häftigaste modellerna som enligt varvet varit mycket framgångsrik. Den senaste modellen är Frauscher 858 Fantom –  en daycruiser som designats av Thomas Gerzer tillsammans med Harry Miesbauer som är en av männen bakom de vackra Brentasegelbåtarna. Den sistnämnde ska också ha deltagit i designarbetet av interiören till några av Audis senaste modeller.

Det här är varvets senaste modell, 858 Fantom.

Frauscher är lite som Österrikes Riva. Varvet startade i Wien redan 1927 och försörjde sig inledningsvis mest på att bygga små segelbåtar. År 1940 byggde de sin första motorbåt. Till en början var det små tävlingsbåtar och fritidssportbåtar. År 1940 byggde de en träbåt med eldrift.

Innovativ retro
Innovation blandad med snygg design är varvets koncept och även om de fortfarande bygger både Drakar och H-båtar är det retromotorbåtarna som märker dem från mängden.

Skrovet är långsmalt och det tillsammans med ett luftsmort steg lär ge båten vettiga bränslekostnader.

Det finns en rad modeller och alla kan förses med hybriddrift. Det är en kombinerad diesel och elmotor från Steyer som står för kraften och i vissa modeller är toppfarten cirka 60 knop. Det fina är att man ändå kan glida ljudlöst och utsläppsfritt i låga farter, upp till fem knop, med hjälp av elmotorn. Accelerationen får också en rejäl kick av elmotorn som bidrar med sitt kraftiga vridmoment.

Tillåten på “segelbåtsjöar”
Utvecklingen av systemet har skett tack vare de tuffa miljökraven på fler europeiska sjöar.

Interiören är stram och spartansk med luckor och lösningar som ska hålla för hårda stötar. Härligt med ett varv som förstått att skrammel är en stor körglädjedödare.

Valfri färg
Frauscher 858 Fantom är försedd med drev och har fartpotential över 50 knop med en Volvo Penta på 430 hk. Men det är nog för stilen snarare än farten som man köper 858 Fantom. Den är från grunden försedd med både trä och mycket krom och på färgfronten får man välja fritt.


Se alla teknisk fakta och pris i den här artikeln om Frauscher 858 Fantom. 

Se alla modeller på www.ariboats.se eller www.frauscherboats.com.

Gustav Morin

batar_motorbatar_2013_Frauscher_858_858_Fantom_Exterior_vatten_Frauscher_1

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

Reportage_2019_Riva_i_garaget_Riva

Bengt bygger en Riva i garaget – lägesrapport

batar_motorbatar_2018_J-Craft_Ingang_JCraft_puff

Gotländska J Craft gör stolt comeback!

batar_motorbatar_2018_RivaSpecial_Ingang_RivaIngang

Riva special – båten, myten och legenden!

batar_motorbatar_2017_RivaHemmabyggeStudio_Ingang_RivaStudioIngang

Svenskarna som bygger sina egna Riva-båtar