Det senaste i isbrytar-branschen är att köra isbrytare sidlänges. Den nya ryska isbrytaren Baltica jobbar inte som andra isbrytare. Istället för att jobba sig framåt genom ismassorna så går den i sidled ovanpå isen och krossar isen med sin tyngd.
På så sätt får man en tillräckligt bred ränna även för de största kommersiella fartygen. Baltica klarar ensam av att utföra samma jobb som det annars krävs två isbrytare till. Och det trots att den är relativt liten.
Med hjälp av pumpar som transporterar vatten och bränsle mellan olika tankar håller man fartyget i önskvärd vinkel mot isen i alla lägen. Idén bygger på att man låter fartyget rulla över isen istället för att bara köra rätt in i isen och krossa den på så sätt.
Baltic klarar att krossa halvmetertjocka isar körandes på sniskan vilket räcker för normala förhållanden i Östersjön och Finska viken. Samtidigt håller man på att konstruera en större variant på samma idé som ska klara hålla handelsvägarna öppna aven i den arktiska isen. Framdrivningen sker med tre propellrar som kan vridas 360 grader vilket möjliggör körning på alla ledder.
Se video när Baltica bryter is i 11 knops fart!
Isbrytaren Baltica | |
Längd: | 76,4 m |
Bredd: | 20,50 m |
Djupgående: | 6,3 m |
Motorer: | 3 x diesel/elhybridmotorer (3 x 4 000 hk) |
Räckvidd: | 4 500 sjömil |
Toppfart fritt vatten: | 14 knop |
Pris: | 76 miljoner Euro |