Askeladden C61 – tre skepnader och ett skrov

Askeladden C61 – tre skepnader och ett skrov

Redaktionen

Nu kommer Askeladden med tre båtar som är stöpta i en och samma form.

Förhoppningen är förstås att kunden ska kunna identifiera sig med någon av dem. Är du en BR (Bow Rider), CC (Center Console) eller kanske rentav en C (Cruiser)?

Oavsett vilket så utlovas angenäma sjöegenskaper på ett skrov som balanserar högt på en 21 grader vass V–botten.

Center Console-varianten av Askeladden C61.

Om man frågar Henrik Askvik, VD på Askeladden Boats AS, så rekommenderar han en 150-hästare på akterspegeln som ger en toppfart på drygt nära 40 knop.

Den som önskar mer krut för vattensport eller av andra tunga skäl kan låta hänga på upp till 200 hk.

Askeladden C61 Cruiser. 

I övrigt har Askeladden provat ett nytt grepp med rutramar i glasfiber istället för aluminium “vilket ger större frihet när det gäller design”, enligt Henrik Askvik.

På det hela taget är man nöjd med hur väl vindrutan skyddar från fartvind och rykvatten på C- och BR-varianterna. Inte minst vid körning i sned motsjö som annars brukar kunna vara en blöt och blåsig upplevelse i båtar som inte når över minst två vågtoppar.

Askeladden C61 BR/CC/Cruiser  
Längd: 6,10 m
Bredd: 2,25 m
Djupgående: 0,80 m
Vikt (utan motor): 980 kg
Motorstyrka: 115–200 hk
Toppfart (med 200 hk): +40 knop
Bränsle: 140 liter
Antal personer: 7
Pris (med Suzuki 150 hk): 432 000 kr/414 900 kr/485 900 kr
Mer info: www.marindepan.se

Redaktionen

batar_motorbatar_2016_AskeladdenC61_Ingang_Askeladden61BRIngang

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

Askeladden P76 Weekend

Askeladden P76 Weekend – hyttbåt på klingande norska

batar_motorbatar_2019_Brandskar_290_Open_Brandskar_290_Open_puff

Brandskär 290 Open – tradition i tuff kostym

Prylar_2019_Suzuki_300B_df300b_banner

Suzuki DF 300B – med dubbla propellrar!

batar_motorbatar_2019_Askeladden_P79_Askeladden_P79

Askeladden P79 – med det goda från en daycruiser