Peter Forsbergs Anytec 1221 är förstås ett galet krutpaket med sina fyra herrejössesmotorer. Men det är mycket som ska stämma innan man får ut det maximala av de 1 600 hästarna. Hamnen.se var på plats under de första provkörningarna. Se videon!
Rätt propellrar med rätt antal blad, diametrar, stigningar och rake. Och så rätt hissningar på de fyra snurrorna.
Det är vad Peter Forsberg och resten av teamet bakom Anytec 1221 letar efter för tillfället.
Räknar man på det ovan nämnda så blir variablerna svindlande många. Liksom uträkningarna och testkörningarna innan man har hittat rätt.
Har bara börjat
Ansvarig för monteringen och intrimningen av de fyra motorerna är Sven Jansson som är en meriterad tävlingsförare och nu också servicetekniker på Mercury Marine.
– Vi har precis bara börjat arbetet med intrimningen men kan redan nu konstatera att det är en bra båt som balanserar väl med bra anfallsvinkel. Glädjande, men kanske inte så förvånande på en så pass lång båt, är också att planingströskeln är minimal, säger Sven och fortsätter:
– Nu gäller det för oss att hitta bästa möjliga propellrar och att trimma in ekipaget optimalt.
Se också:
Anytec 1221 – Foppa berättar om sin superbåt.
Anytec 1221 – Foppas frestelse gör 70 knop!
Mercury 400 – Hamnen.se tar första titten!
Mercury 400 hk – värsta krutpaketet hittills.
Men hur effektivt är det egentligen att ha fyra motorer och därmed fyra riggar i vattnet?
– Om man bara är ute efter hög toppfart så kan det förstås diskuteras. Men här har vi att göra med en tung båt som är mycket kraftigt dimensionerad och som ska kunna köras fort i riktigt grov sjö, så då är det motiverat.
Men handlar det inte också om att det ska se mäktigt ut och att köparen ska kunna vara säker på att ha det grymmaste ekipaget i viken?
– Jo det får man på köpet. Man kan alltid diskutera det förnuftiga i att köra omkring i extrema ekipage som till exempel Hummer eller Landrover på vägarna, säger Sven.
Vad skulle hända om man nöjde sig med futtiga 3 x 400 hk?
– Lustigt att du frågar. När jag körde båten till utställningen i Gustavsberg förra helgen så låg jag i en behaglig marschfart kring 45 knop och märkte först efter en stund att en motor var avstängd, berättar Sven.
– Men det är ingen nyhet att det lönar sig betydligt mer att försöka banta vikten på ekipaget än att hänga på fler hästkrafter om det är hög toppfart som man eftersträvar, avslutar han.