För tre år sedan kom Targa 44 med tilläggsfinessen “Aft Door”, alltså en skjutdörr i hyttens akterkant. Förnämligt tyckte de flesta då den förenklade passagen till akterdäcket.
Baksidan var att den stal plats, tyckte en trogen kund. Det är anledningen till att nya Targa 46 blev till.
Se video när Hamnen.se testar Targa 46.
I nyheten får man både den smidiga passagen och gott om utrymme. Targa 46 bygger med andra ord på 44:ans skrov som man har förlängt med 75 centimeter. Futtigt kan tyckas – men det gör skillnad.
Mest av allt märks det längst bak i den så kallade masterkabinen där 46:an har mer golvyta och bättre förvaringsmöjligheter.
Vidare öppnar det nya möjligheter när det gäller salongen/akterdäcket. Som beställare har man tre val – Att satsa de 75 extra centimetrarna på en stor hytt eller på ett stort akterdäck. Och så finns medelvägen – bara en litet större hytt och ett litet större akterdäck.
Men så var det också en sak till. De förlovade 75 extra centimetrarna bäddar också för ett större motorrum vilket gör att man nu kan få 2 x Volvo Penta IPS 800 (2 x 600 hk) istället för som tidigare 2 x Volvo Penta IPS 600 (2 x 435 hk).
Det ger enligt beräkningarna ytterligare 4-6 knop och att man skulle kunna trycka upp nya Targa 46 i drygt 40 knop om det skulle behövas.
Se också:
Test: Targa 44 – kungen i hyttbåtshimlen.
Targa 44 – nytt original klart för kopiering.
Och så konkurrenten:
Test: Nord Star 47 SCY – machobåt i lyxförpackning.
Nord Star 47 – Finlands största motorbåt sjösatt.
Nord Star 47 – premiär för Finlands största motorbåt.
Targa 46 | |
Längd ö a: | 15,11 m |
Längd (skrov): | 13,93 m |
Bredd: | 3,95 m |
Djupgående: | 0,90 m |
Vikt: | ca 10 000 kg |
Motor alt. 1: | 2 x Volvo Penta IPS 600 (2 x 435 hk) |
Motor alt. 2: | 2 x Volvo Penta IPS 800 (2 x 600 hk) |
Toppfart: | 35 – +40 knop |
Förbrukning: | ca 4 l/dist (vid marschfart) |
Bränsle: | 1 500 liter |
Mer info: | http://www.sea4you.se |