Targa 23.1 med utombordare – revolution i Targafamiljen!

Targa 23.1 med utombordare – revolution i Targafamiljen!

Redaktionen

Finska Targa har med en dåres envishet hållit kursen ända sedan slutet av 70-talet med ytterst få avsteg från grundkonceptet. Därför är nya Targa 23.1 med utombordare en smärre revolution.

Ända sedan slutet av 70-talet då Targa släppte sin första hyttbåt, en 25-fotare, har varvet haft ett rykte om sig att bygga särdeles trygga, tunga och rejäla allvädersbåtar.

Till en början var man ensam om sitt konceptet med breda gångbord runt en mittmonterad hytt och att påstå att Targa var en succé från dag ett vore att fara med osanning.

Många efterföljare
Men den egna övertygelsen var stark och snart nog släppte proppen, tung uppförsbacke förvandlades till succé och konkurrenter blommade upp som sjögräs ur havet och byggde egna båtar med alternativa planlösningar och varianter.

Resten är historia och även om många konkurrerande märken med alternativa planlösningar på samma grundidé har sett dagens ljus under resans gång, så har de aldrig frestat Targa att ändra kursen.

Därför är nya Targa 23.1, på vilken den bastanta dieselmotorn är ersatt med en nätt utombordare, att betrakta som en stor nyhet och en smärre revolution i Targa-familjen.

Under aktersoffan döljer sig… en hytt för två. Häpp!

Med en Suzuki 300 på akterspegeln istället för en Volvo Penna D4–300 motorrummet så blir båten ungefär 800 kilo lättare och tre knop snabbare på topp. På köpet får man ett jättelikt stuvutrymme under akterdäcket där inombordaren annars skulle ha suttit.

Högklassigt i teak
I övrigt är allt sig likt för den som är bekant med den gamla inombordarversionen. Rak och enkel planlösning i hytten och under däck med högklassiga och bastanta inredningssnickerier i teak.

Vad en förhållandevis nätt och lätt utombordare på akterspegeln i stället för en tung diesel långt ner i motorrummet gör för Targas värdiga sjöegenskaper kommer Hamnen.se att ta reda på inom kort i en tuff test. Håll utkik!

Redan för tre år sedan testade en fransk återförsäljare utombordare. Då på en Targa 27.1 med dubbla 300 hk. Det gav en toppfart på 47 knop men prislappen blev inte lägre än med en stor diesel. Konceptet sågades av alla andra återförsäljare. Men nu med Targa 23.1 som klarar sig med en utombordare verkar resonemanget ha ändrats. 

Läs mer om Targa 27.1 med 2 x 300 hk.

Se också testen av flaggskeppet Targa 44.

Targa 23.1 Outboard  
Längd ö a: 7,66 m
Längd skrov: 7,13 m
Bredd: 2,72 m
Djup: 0,80 m
Vikt (med motor): ca 2 600 kg
Motorstyrka: 250-300 hk
Motor i test: Suzuki 300 hk
Toppfart: 42 knop
Marschfart: ca 32 knop
Bränsle: 340 liter
Pris (med Suzuki 300 hk): från 1 207 000 kr
Mer info: www.sea4you.se

Redaktionen

batar_motorbatar_2015_Targa23.1_Ingang_Targa23.1Ingang

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

Voyager 700

Voyager 700 Cabin – Ryssen kommer!

Hamnen.se testar Falcon C7.

Falcon C7 – tystnad tagning!

puff_Alukin_SCR_950_WA_5

Alukin SCR 950 WA – värdig transport i expressfart

puff_REALCRAFT_600_Cabin_1

Realcraft 600 Cabin – billig men bra?