Vad har du för racingbakgrund?
– Jag började med båtracing i början på 90-talet och körde bland annat dragboat-racing. Sedan körde jag Miss Turbine, som är mycket känd i racingkretsar och så har jag lång erfarenhet av såväl enskrovsbåtar som kattor i alla möjliga storlekar. Men mest internationellt och jag har aldrig tävlat i någon vanlig klass så som vi delar in båtar i klasser här hemma.
Hur kom du in i detta projekt?
– Jag skulle hyra en Class 1-båt av Victory Team från Dubai för att testköra under en deltävling i Italien. Då frågade de om jag ville provköra för dem. Jag klarade alla tester och det var mer eller mindre klart att jag skulle tävla för dem. Men när jag kom hem så blev jag också kontaktad av norska Zabo Racing. Också det ett frestande alternativ. På den vägen är det.
Är racing ett heltidsjobb för dig?
– Ja, det kan man säga. Det upptar åtminstone 75 procent av min tid och sedan äger jag också en del fastigheter och diverse företag som måste tas om hand.
Vad utmärker dig som en bra båtracingförare?
– Jag har en bra fingertoppskänsla, kan hålla koncentrationen och känna var gränsen går under långa perioder. Sedan är jag bra på att krama ur det maximala ur en båt.
Svagheter?
Jag är lat och otålig och trivs som bäst när jag sitter i båten och kör. Allt det där andra runt omkring är jag inte så bra på.
– Båten toppar ungefär 160 knop (296 km/h) och snittfarten i ett race brukar ligga runt 150 knop (277 km/h).
Är du rädd när du kör?
– Nej, men jag har enormt stor respekt eftersom det är en av de farligaste sporterna som finns.
– De tycker att det jag sysslar med är litet tokigt nu när jag snart fyller 50 år. Men de har ändå förståelse och man måste får göra det man brinner för. Annars fungerar inte det andra heller. Man har bara ett liv.
Ni är en som styr och en som gasar ombord. Vad är poängen med att dela upp arbetet styra/gasa på två personer?
– Enkelt förklarat så hinner man inte med annars. När man till exempel kommer in för en rundning så gäller det att hålla det optimala spåret och det optimala gaspådraget samtidigt som man ska trimma in, ta kurvan, ge gas och trimma ut igen. Och allt detta med perfekt tajming. Det klarar man inte ensam i dessa farter om man inte har två hjärnor och fyra armar.
–Här skulle jag kunna svara på det typiskt svenska sättet – att jag är med för att se och lära i början. Men så är det inte. Jag deltar för att bli världsmästare och har som målsättning att vinna varje race.
Är du genuin båtmänniska i grunden eller skulle du lika gärna kunna ägna dig åt racing på land. Rally, motocross eller så?
–Nej, det måste vara båt. Jag har provat racing i alla möjliga former men jag vill helst vara på vattnet.
– Absolut! Jag vill vara en bra ambassadör för båtracingsporten och jag svarar gärna på frågor och pratar båt och racing med alla som vill.