Vettigt eller ej men nu går det att köpa en båt med totalt 2 000 Mercury Racing utombordarhästar på häcken. Amerikanarna kallar den framtidens båt…
Midnight Boats egna ingenjörer kallar denna nya 43-fotare för framtidens båt och hävdar att den är den största innovationen i båtbranschen på år och dagar.
Vad dessa stora ord grundar sig på tycker jag är ganska oklart.
Visserligen är toppfarten smått vansinniga 80 knop men det känns inte som en bedrift då varvet valt vägen att ladda på med enorm kraft, snarare än ett fantastiskt lättdrivet skrov.
Kanske ligger det fina i att komforten är svårslagen. Varvet pratar ju varmt om sin “revolutionerande” teknik för att minimera rykvatten. Men vi vet å andra sidan hur bekvämt och torrt det kan vara att åka i farter över 130 knop i en katamaran (se när vi kör turbinkatamaran med dubbla turbinmotorer). Skulle varvet främst vara på jakt efter komfort i hög fart har man kanske valt fel koncept?
Förbrukningen lär heller inte vara det som varvet menar är revolutionerande. Det är nämligen inget de skyltar med. Trots att skrovet har två tvärgående steg och att varvet satsar på “exklusiv vacuumteknik” som ska göra båten särdeles lätt (strax under 7 ton) så gissar jag att förbrukningen snarare är ögonbrynshöjande åt det negativa hållet. En hint är att tankarna rymmer cirka 1 700 liter. Alltså knappa 30 000 kronor på en svensk sjömack.
Vad jag dock vågar lova är att accelerationen är i hästsparksklass. Efter att ha testat en 8 ton tung och 15 meter lång båt med bara (!) 4 x 400 MercuryR i Dubai så kan jag bara tänka mig hur det känns med ytterligare en motor. Midnight Express Quintessence 43 är ju både kortare och något ton lättare.
Man ska också ha klart för sig att Midnight Express Quintessence 43 inte är en racerbåt. Den är laddad med all tänkbar utrustning såsom glassig klädsel, stereosystem som säkert kan överrösta motorerna och all tänkbar elektronik. Därtill är den väldigt bred. Men inte för att få rum med alla motorer. Den är faktiskt absolut bredast i förskeppet. Antagligen för att rymma minst fyra rejäla kojer i den för båttypen välrustade ruffen.
Midnight Express var det första varvet som vågade hänga på fem utombordare. Men flest hästkrafter får man ändå om man väljer 4 x 627 hk Seven Marine eller för den delen 4 x Seven Marine 557 hk.
Se när vi testar 4 x Mercury 400R.
Seven Marine bygger världens starkaste utombordare – 627 hk.