En RIB – fast ändå inte. För den minst sagt grova avbärarlisten är inte en gummitub fylld av luft som ger flytkraft. Enligt tillverkaren är istället poängen med den, förutom att den skyddar vid en oförsiktig tilläggning, att den dämpar skrovljud, rörelser och resonansljud, samt sänker båtens tyngdpunkt.
IRON är alltså ett försök att fylla en lucka mellan RIB och traditionella plast- och aluminiumbåtar.
Eller som tillverkaren själv uttrycker det:
– Genom att kombinera sjöegenskaperna från RIBens mjuka gång och fenderfunktion med plast- och aluminiumbåtars stora inner- och förvaringsutrymmen, är IRON Boats ett unikt koncept.
Man framhäver också produktionskonceptet som ska pressa priset – utan att tumma på kvaliteten. Det handlar om att använda få moduler och att dela dessa mellan de tre oilka modellerna.
Effektiva skrov
Bakom designen står Mannerfelt Design Team som har rykte om sig att skapa välsvarvade och effektiva skrov. Enligt beräkningarna ska IRON vara god för över 50 knop med det största motoralternativet.
Premiären för minstingen IRON 647 får vänta till båtmässan i Stockholm den 1 mars.
IRON 767 | |
Längd: | 7,70 m |
Bredd: | 2,44 m |
Vikt utan motor: | 1 200 kg |
Rek. motorstyrka: | 200-300 hk |
Bränsle: | 260 liter |
Antal personer: | 8 |
Toppfart: | 40-50 knop |
Mer info: | www.ironboats.se |
IRON 707 | |
Längd: | 7,12 m |
Bredd: | 2,44 m |
Vikt utan motor: | 1 000 kg |
Rek. motorstyrka: | 150–225 hk |
Bränsle: | 185 liter |
Antal personer: | 7 |
Toppfart: | 40-50 knop |
Mer info: | www.ironboats.se |
IRON 647 | |
Längd: | 6,52 m |
Bredd: | 2,44 m |
Vikt utan motor: | 850 kg |
Rek. motorstyrka: | 115–200 hk |
Bränsle: | 160 liter |
Antal personer: | 6 |
Toppfart: | 40-50 knop |
Mer info: | www.ironboats.se |