Det är propellerprovarträff i Strängnäs och några av landets mest inbitna fartbåtsnördar är på plats. Ja alltså – den typen av motorbåtsfolk som tycker att båtens gångläge är allt. Och som tar ett jämfotaskutt över resten.
Här kan de träffa likasinnade och prata om det som verkligen är viktigt – hissning, stigning, slip, diameter, intrim, uttrim, steglister, V-bottenform och annat som är delar av jakten på det perfekta gångläget.
Tre minuter och sju sekunder in i filmen nedan dyker det upp ett ekipage vars ägare, bröderna Andreas och Niklas Elstes, verkligen har fattat att det är gångläget och bara gångläget som räknas.Bröderna hävdar själva att deras Observer 17 ser värre ut än Skräphögen i barnprogrammet Fragglarna från 80-talet. Men likväl är den begåvad med en ny Mercury XS 200 hk och därtill avancerade trimfinesser som minimerar den våta ytan och optimerar gångläget.
Andreas Elste kör Sveriges risigaste och snabbaste Observer 17.Exempel på sådana finesser är distansplattor i trä för att få ut motorn från akterspegeln. Därtill har de powerlift för att kunna hissa motorn optimalt i alla lägen. Sedan är powertimfunktionen extra snabb så att de blixtsnabbt ska kunna hitta rätt riggvinkel.
Det är gångläget som räknas.Sist men inte minst har de arrangerat så att såväl motorns hissning som riggvinkel manövreras från en och samma blinkers-liknande spak vid sidan om ratten.
För övrigt är det anmärkningsvärt att Fjordlingen, som syns flera gånger samma filmklipp nedan och som designades av Jan Herman Linge redan 1962, har ett gångläge som få, om ens någon av dagens moderna båtar i samma storleksklass kan jämföra sig med.