Först ombord på svenska lyxjakten Delta 88

Först ombord på svenska lyxjakten Delta 88

Gustav Morin

Vi är den första mediekanalen som kliver ombord på Deltavarvets nya flaggskepp som är helt byggt i kolfiber, har 2 700 hk och en design som får alla båtfrälsta miljonärer att höja på ögonbrynen.

Det sägs att de mest lönsamma satsningarna i båtbranschen nuförtiden handlar om båtar över 50 fot. Om det är sant eller inte lämnar vi öppet men att det krävs ett enormt engagemang för att bli framgångsrik i den grenen –det är helt klart.

Främst handlar det om att skapa en produkt som inte redan finns. Något som skiljer sig på alla punkter och sticker ut från mängden – både genom funktion och design.

I de sistnämnda grenarna verkar Delta Powerboats verkligen ha lyckats. De har från början hittat sitt egna koncept och succesivt utökat sin linje med större båtar i samma stil. 



Gyro för stabilitet
Nya 88-fotaren är ett hårt slag mot konkurrenterna. Den sätter också spår i alla som intresserar sig för teknik och design. Den har bland annat ett gyro som håller båten stabil i alla lägen och ett ytterst avancerat IPS-system som gör att den kan finmanövreras i alla lägen. Därtill detaljer som stilfullt gömda tv-apparater på finurliga platser, toafönster med insynsskydd (se inledningen i videon) och träklätt kolfiber i hela inredningen.

Steve Jobs
Den är som en korsning mellan Steve Jobs lyxjakt ”Venus” och krigsfartyget Fylgia. Linjerna är raka och stilrena, nästan minimalistiska men samtidigt aggressiva. Kort sagt en lyxjakt som passar perfekt för en någorlunda reserverad men stilmedveten nordbo, snarare än för en vulgär blingblingtörstare.

I videon ovan kliver vi ombord och träffar Lennart Alpstål som äger det estländska varvet där Deltabåtarna byggs. Och Kalle Wessel som är ansvarig för försäljning och marknadsföring av Delta Poweboats. De berättar tillsammans om Delta 88:ans unika funktioner och form, om vad den kostar, om hur man bygger lätt men ändå klassiskt stilfullt, om hur de lyckats halvera bränsleförbrukningen mot konkurrenterna och om den två och ett halvt år långa byggprocessen som nu resulterat i en lyxjakt som inte lämnar någon oberörd. 



Delta 88 IPS  
Längd: 26 m
Bredd: 6,5 m
Vikt: 45 ton
Motorer: 3 x Volvo Penta IPS 1200

Toppfart: 37 knop
Mer info: Delta Powerboats

Gustav Morin

batar_Lyxyachter_Delta_88_Delta_88-FB

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

Sea Eagle II

Sea Eagle II – världens största seglande lyxjakt i aluminium

Anna Sandgren lyxjakter Monaco 2

Verklighetsväjarna och det försvunna samvetet

ICE_Kite_stilla_

Ice Kite – draksegling för lyxlirare!

thumb_wlc2e25s_012

Delta T26 – centerkonsol för nordiska farvatten