Det blev inte tredje gången gillt för Thomas Coville som varit ute i 57 dygn på sin 105-fots Maxitrimaran Sodebo, i jakt på att slå rekord att segla ensam jorden runt. Han har lite över 1 000 sjömil kvar till franska Brest och rekordtiden är ute.
Det är nästan att det gör ont i själen. Thomas Covilles liv handlar om segling och att slå rekord och senaste åren har all tid gått åt till att optimera utrustningen till att slå rekordet runt jorden.
Under förberedelserna har han skrivits in i historieböckerna som den snabbaste ensamseglaren över både Syd- och Nordatlanten och under hans andra försök att slå rekordet runt jorden knep han 24 timmarsrekordet – 620 sjömil.
Trots att hans båt var snabbare den här gången, med smartare autopilot och nyutvecklade “foils”, alltså böjda centerbord som generar lyft och ger mer rätande moment och effektivare hydrodynamik, så rådde han till slut inte på rekordet.
Thomas fastnade vi ekvatorn och var tvungen att segla västerut, från målet, för att hitta vind. Alltmedan den tidigare rekordhållaren kunnat hålla bra fart med riktning mot mål.
Krasst sett har Thomas Coville gjort en enorm insats men inte haft vädret med sig. Den utslitne seglaren meddelar via sin hemsida att han är enormt besviken.
– Jag måste se till att jag har den fantastiska möjligheten att få göra detta, att få segla den här båten med hjälp av det fantastiska teamet jag har bakom mig. Vi lär oss enormt mycket varje gång jag är ute och det är en stor bedrift att segla en flerskrovsbåt runt jorden utan att stanna. Det är inte ens särskilt många kölbåtar som klarar det, säger Thomas Coville och fortsätter:
– Fysiskt har jag klarat mig bra, jag har lyckats att hålla kontroll på mitt fartyg trots mycket hårt väder och väldigt lite sömn. Jag känner också att vi gjort ett bra jobb med väderroutingen, även om den slutgiltiga vinsten inte infann sig.
Att försökta slå rekord i att segla ensam runt jorden är en utmaning utan like. Stress-momentet är enormt. Bara att klara av att segla en 105-fots trimaran ensam är en stor utmaning – i hårt väder overkligt.
Rekordinnehavaren tillika Thomas granne hemma i La Trinite, Francis Joyon, lyckades haka på ett lågtryck som gav honom stabil skjuts hela vägen från Brasilien till Australien när han seglade sträckan år 2008. Redan här tappade Thomas den här gången. Han var tvungen att segla runt ett högtryck och låg som mest 1 300 sjömil efter.
Men Thomas satsade stenhårt i Indiska- och Södra Oceanen samt i Stilla Havet. När han rundade Kap Horn var han 687 sjömil efter. En bit upp längs Argentinas kust hade han seglat ikapp och om rekordhållaren men han stoppades återigen av ett högtryck med svaga vindar.
– Det svåra är att man inte tävlar mot andra båtar som spelar med samma kort. Det är väldigt få som ger sig på rekord av det här slaget för att det är så påfrestande att utsätta sig för naturens nyckfullhet. Det handlar om att uppnå mål utan att ha för stora förväntningar, menar Thomas Coville.
Fören har en så kallad crashbox vilket gör att främre delen kan lossna vid en kollision utan att skrovet tappar sin grundstyrka.
Största påfrestningen sedan rundningen av Kap Horn är att babords för trasats sönder vid en kollision med en liten val. Det ökar stressmomentet ytterligare för skepparen – ska båten hålla? Hur mycket kan jag pressa den nu?
Men båten verkar förbli i ett stycke och om ett par dagar är förhoppningsvis resan över.
– Avresor och hemkomster är magiska ögonblick. När jag får se min lilla pojke och dotter kommer alla jobbiga tankar att försvinna, avslutar Thomas.