Idag söndag startar Route du Rhum. Mikael Ryking har mot alla odds tagit sig till start men kommer att få det tufft – det varnas för tio meter höga vågor och stormvindar första dygnen.
Det har inte varit en enkel resa för Mikael Ryking att som första svensk ta sig till start i Route du Rhum. Och fortsättningen ser inte heller ut att bli en dans på rosor.
Men låt oss börja med att backa bandet.
Route du Rhum är en ensamkappsegling över Atlanten som i år lockar 128 båtar och drar miljoner åskådare i startområdet i St Malo. Det är ett av landets största idrottsevent.
Se också:
Extrema 100-fots foilande trimaraner tar sig an stormen i Route du Rhum
Foiling offshore med jättetrimaran – så funkar det!
Det har varit en livslång dröm för Mikael Ryking att ta sig hit. Under många år ensamkappseglade han sin X-332 i Stockholms skärgård och på Österjön men tog för ett par år sen ett stort kliv närmare målet. Han köpte en Pogo 40 (som mäter in i Class 40) och gav sig av. Iväg från allt vad nio-till-fem-jobb heter. Iväg från alla nej-sägare.
Han seglade kors och tvärs Atlanten och deltog i allt ifrån Fastnet Race till Carribbean 600.
Förberedelserna har varit långa inför Route du Rhum men det dröjde till bara ett par timmar innan start innan båten var i ordning. Det började med att han var tvungen att ersätta storseglet. Det var helt slut efter alla repor över Atlanten, men budgeten tillät inte ett nytt.
Efter en insamling från alla svenska seglarfans och en insats från bland andra sponsorn Gransegel så var snart ett nytt segel på väg.
Tidsplanen var tajt. Något testande skulle inte hinnas med men enligt prognos skulle seglet landa en vecka innan start och då skulle det iallafall inte vara några problem att hinna montera det.
Dessvärre fastnade det i tullen och kunde baxas genom den extremt välbesökta hamnen först på lördagseftermiddagen – dagen innan start!
Lyckligtvis hade Mikael åtminstone hunnit med att fixa vindinstrumenten och motorn som hade lagt av bara ett par dagar innan…
Tack vare ett jävlar-anamma och många snälla hjälpande händer kom alla prylar till slut på plats och Mikael och hans båt Talanta kunde slussa ut mot havet och startområdet under söndagens morgontimmar.
– Det är ett mirakel att han tagit sig förbi alla hinder och nu ligger där ute och väntar på att få starta. Jag kom hit i torsdags och som det såg ut då hade de flesta gett upp direkt. Mikael såg rätt sliten ut i det läget men han har en förmåga att blicka upp och ta sig ur krångliga situationer, säger Jesper Hoffstedt till Hamnen.se ett par timmar innan start.
Ytterligare ett par svenskar från No-Crew (bland andra Henrik Hydén, Peter Mannerstråle, Pernilla Uhlin och Fredrik Arnryd) har varit på palts för att hjälpa Mikael att komma till start.
– Trots alla motgångar och hinder så var Mikael ändå otroligt peppad inför racet när han lämnade hamnen inatt. Men det är klart att det inte har varit en optimal uppladdning för honom. När alla andra båtar legat färdiga och alla seglare gått hem för att äta, sova och ladda så har vi meckat, säger Henrik Hydén som hjälpt Mikael under hela uppladdningen.
Första racet – det mot startlinjen – verkar vara avklarat. Nu börjar det på riktigt och ett redan tufft race ser ut att bjuda på inferno.
– Ett brett lågtryck är på väg och seglarna kommer sannolikt att möta vindar på stadiga 20 m/s med över 27 m/s i byarna. Sjön utanför Portugal är inte nådig, det kan bli tio meter höga vågor, säger Jesper Hoffstedt.
Franska medier skriver kontinuerligt om racet och flera seglare har flaggat för att de kanske kommer att gå in i hamn och vänta ut vädret vid någon hamn runt Brest. En regel säger att en båt får stanna inom 150 sjömil efter starten, utan att bli diskvalificerad. Det är dock oklart hur Mikael tänker göra.
Hamnen.se kommer att följa Mikael under racet och rapportera kontinuerligt.
Följ honom Mikael på:
Ryking Ocean racing