Ett välsvarvat skrov är en bra början. Men om man vill ha bra körkomfort så måste man också satsa på bra stolar. Hamnen.se får en lektion av Carl Magnus Ullman, Ullman Dynamics, en av världens ledande experter på området.
I början på 60-talet lades grunden till det moderna motorbåtsskrovet. Receptet var en djup V-botten med steglister som klöv vågorna effektivt. Och se – nu kunde man köra båt någorlunda snabbt i vågor utan att slå sig fördärvad.
Allt sedan dess har utvecklingen pågått och sammantaget har enorma ansträngningar gjorts med bottenvinklar, slag, steglister, luftsmörjningar – ja allt för att skapa effektiva skrov som går mjukt och behagligt.
Kompakt ointresse
Gott så. Vi kan konstatera att det har kommit en lång rad lyckade skrov under resans gång. Men det är bara början i jakten på en bra förarmiljö. För om utvecklingen av skrov har varit god så har utvecklingen av själva länken mellan människa och maskin varit det motsatta – katastrofal.
Med tanke på hur förarmiljön på bilar ser ut – bilar som ska gå på ett perfekt, skumpfritt och ångvältat underlag – så har ointresset för att skapa en dräglig förarmiljö på sjön varit hopplöst kompakt i jämförelse.
Det tar sig!
Tills nu. För på senare tid har vi noterat en klar förbättring över lag. Här får vi ett snack med Carl Magnus på Ullman Dynamics som är en av världens ledande experter på båtergonomi.