En av de stora publikfångarna på nyligen avslutade METS (Marine Equipment Trade Show) i Amsterdam var en svensk eldriven utombordare på inte mindre än 450 hk.
Galet vridmoment!
Bakom denna hästspark, med just ett sådant slags vridmoment som endast elmotorer kan leverera, står göteborgsföretaget GreenStar Marine.
Ett företag som alls icke är några nykomlingar utan har tillverkat elmotorer i närmare två decennier.
Till dags dato har över 250 båtägare världen över ersatt sina föråldrade diesel– eller bensinmotorer med elektrisk framdrivning från GreenStar Marine.
Den nya motorn ger alltså motsvarande 450 hk men bara för att man har valt att stanna där för att drevet har sina begränsningar när det gäller att tåla belastning.
Passar pendlare
Om det går som man hoppas så blir 450-hästaren klar för försäljning om ungefär ett år och då ser man för sig att motorn kommer att sitta på RIB–båtar och tender– och pendlarbåtar av olika slag.
Men räckvidden då? Hur länge kan man köra en batteridriven 450-hästare?
Det är två luddiga frågor som är omöjliga att svara på eftersom de lämnar för många variabler över för att ett tydligt svar ska kunna formuleras.
Men Oscar Théen, teknisk chef på GreenStar Marine, gör ändå ett försök:
Många variabler
– Det beror ju som bekant på allt ifrån batteribank, skrovform, väderförhållanden och hur fort man kör. För att nämna en del…
– Men den sjumeters RIB som vi använder som testbänk idag kan man köra i 30 knop i upp till en timme, för att ge en fingervisning, avslutar Oscar Théen.
Se också:
Svenskt företag siktar på el-utombordare med 500 hk!