Hembyggd sportbåt i trä god för 82 knop!

Hembyggd sportbåt i trä god för 82 knop!

Gustav Morin

Tommy Hansen fällde ett par träd för att skaffa sig virke och byggde sedan sin egen båt hemma i garaget. Resultatet är ett fartmonster av rang.

På en enslig Norrländsk sjö dånar en äldre Mercury Racing-motor fram. Det är närmare bestämt en trimmad 2,5 EFI som lär skrämma upp både björnar och älgar ordentligt här vid annars tämligen tysta Gunnarsdjupträsk, 50 km nordost om Boden.

Motorn må vara ett udda val för en fritidsbåtsbrukare men båten är ännu mer ovanlig. Unik, till och med.

Det ser ut som en Hydrolift T18 eller T20 men visar sig vara ett hembygge med nämnda båtikon som förlaga.

– Jag har byggt den själv med virke från min egen skog och sen glasfiberarmerat den, säger Tommy Hansen som sitter bakom spakarna, till tidningen Land som också spelade in videoklippet år 2017.

Tommy Hansen har byggt sin egen fartbåt i glasfiberarmerad plywood. Här blir han intervjuad av Land 2017.

Hamnen.se når Tommy via sms. Han är militär till yrket och på utlandstjänst för FN men meddelar att båten fortfarande är i hans ägo och att han siktar på att optimera den för än mer fart.

Högsta noterade toppfart är fortfarande 82 knop. Tommy var ensam i båten vid tillfället och varvtalet stannade på 6 900 varm/min. Men när motorn testats i bänk av trimföretaget så nådde den 7 500 varv/min och levererade 270 hästkrafter. Det finns alltså mer att ge och mer fart att hämta.

– Det är lite av en konst att köra en båt av det här slaget. Redan vid 45 knop börjar den vobbla från sida till sida och man måste parera med ratten. Reaktionen måste komma ryggmärgssnabbt för att det inte ska gå åt pipan.

Varvtalet i 82 knop stannade på 6 900. Det finns alltså mer att ge.

Tommy Hansen.

Vid toppnoteringen satt en orörd Trophy Plus 28-propeller monterad.

– Nu har jag skaffat en Mohell-preppad Trophy 24 med en stigning som matchar motorns effektpeak, samt att den i övrigt formats för att skapa mindre friktion och ge bättre bett. Så nu ska jag kunna hissa motorn mer och summa summarum få högre toppfart.

Bygget av båten tog flera hundra timmar och nu 45-årige Tommy Hansen har gjort allt arbete själv. Men även om han verkar vara en redig hemmabyggare så tog ödmjukheten över under designprocessen.

Såhär kommenterar han via Youtube:

– För att bygga en båt behövs en ritning. Har man ingen ritning så får man göra en ritning. Båten har Hydrolift T18/20 som förlaga och båtbottens vinkel samt sprutlisterna är kopierade rakt av från en T20. Att sitta hemma och rita och inbilla mig att jag själv skulle lyckas bättre med båtbottens utformning och egenskaper än en känd båttillverkare… Nä, skulle inte tro det. Jag gick på devisen att kopiera det som redan visat sig fungera.

Båten är bara 5,7 meter lång och säkerligen smått livsfarlig att köra i höga farter. Men Tommy kommer att fortsätta sina farttester så snart han kommer hem från sitt utlandsuppdrag och lovar att rapportera hur det går till Hamnen.se.

Gustav Morin

Hydrolift T18 T20 hembygge

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

Lastbil Scania 5

Unik bogserbåt med Scaniahytt till salu

x-27suv-hydrolift puff

Hydrolift X-27 SUV – god för 72 knop!

High Coast_-18

High Coast höjer ribban – första intrycken av svenska muskelbåten

Glastron CVX 16

Jespers klassiska Glastron gör +75 knop!