Seglingspremiär i 16,4 knop!

Seglingspremiär i 16,4 knop!

Gustav Morin

IMG 5441 PuffVåren och sommaren gick till slipande och meckande men nu har äntligen Hamnen.ses Gustav Morin fått göra årets ordentliga seglingspremär i sin nygamla trimaran.

När jag kom över en Dragonfly 26 förra vintern tog jag chansen att byta upp mig från min Dragonfly 25. Anledningen är att 26:an är lite smartare designad invändigt med fällbart centerbord och ett ordentligt bord.

Kort och gott har den lite bättre möjligheter att frakta runt min lilla familj.

Det var dock lite oklart om den skulle ge samma härliga seglingsupplevelser. Mer om det snart.

För först så skulle det slipas och meckas.

Precis som vid köpet av min förra båt så hade denna flera lager av bottenfärg och katastrofal finish på såväl skrov som centerbord och roder. Detta behövde åtgärdas direkt! Den hade heller inget peke.

Här kan ni se renoveringen Gustavs förra båt – en Dragonfly 25:
Epoxibehandlingen av skrov
Laga svajigt och fuktig däck
Lägga nytt halkskydd

Återigen blev jag påmind om att slipning och målning av skrov, centerbord och roder tar tid. Att bygga nytt peke i kolfiber och förse det med specialbyggda fästen, som därtill skulle vaacumlimmas fast, kan jag nu också berätta inte heller är något man gör i en handvändning.

Mer om de här projekten inom kort i form av artiklar och videor men nu snabbspolar jag fram till att båten försetts med nya segel och jag fått ge mig ut på de första seglatserna!

Det känns helt fantastiskt att vintersäsongen återigen levererar fantastiska seglingsförhållanden – tänk att även den globala uppvärmningen för något litet gott med sig! I all upphetsning över att få komma ut och segla min egen båt så lyckades jag ändå ta några mobilbilder – innan den dog av kylan:

Det blåser 3-6 m/s och är någon enstaka plusgrad men jag och min lika entusiasta kompis Carl Grindebratt får upp värmen bara av att hissa seglen och göra ett par slag. Trots att fallen är som gamla gummilinor (de fantastiskt fina och stumma seglen glider sakta men säkert ner från sin från början perfekta hisshöjd) så skjuter båten fin fart med 7 till 11 knop (!) på kryssen.

När vi väl vänder utför och skickar upp den nya gennakern är glädjen total. I en av de starkare vindbyarna skymtar jag 16,4 knop på navigationsappen i mobilen – seglingssäsongen är igång!

Mer om vintersegling:
Segling i snöoväder och om att pinka på förtöjningstampar
Fartfylld julhälsning från havet
Segling i vinterskrud – härliga bilder!

Gustav Morin

bloggare_adrenalin_2016_Trimaransegling_1_IMG_5441_Puff

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

Banta for fart

Banta för fart – så gör man en segelbåt snabbare?

Trimaran Dragonfly restoration

Dags att gå ner i vikt!

Trimaran Dragonfly restoration

Dags att gå ner i vikt!

kunskap_TipsRad_Abstinens_Vintersegling_Anders_Nilsson

Så blir du av med båtabstinensen!