Diam 24 – fart med stödhjul

Diam 24 – fart med stödhjul

Gustav Morin

Världskända franska flerskrovdesignerna på VPLP har skapat en ny racer som är snabb nog att skrämma slag på de flesta men ändå prissatt för att ha chans att skapa en stor kappseglingsserie.

Tillverkarna av nya Diam 24 hakar på flerskrovshetsen efter America’s Cup och siktar in sig på att konvertera kölbåtsseglare från klasser som Melges 24 och J 70 till farttörstande flerskrovsjunkies. Mycket högre fart och enklare hantering, inte minst inför och efter regattorna, är de stora argumenten.

I Sverige har vi senaste åren legat i framkant på den här fronten då Calle Hennix och hans Oceanlake Marine först sjösatte helhäftiga havskappseglaren SeaCart 30 och sen helt öppna SeaCart 26. Underbara båtar på i princip alla sätt och vis med exotiska material och hög prestanda. Enda problemet är priset.

Lösningen på det problemet var för många att satsa på Multi 23 som svenska flerskrovsförespråkaren Pia L’Obry säljer. Den kostar långt mindre än hälften av Sea Carten men är också en mycket enklare och inte lika kraftfull båt. Det ska ni snart få på se i ett test som vi filmade i höstas.


Nya Diam 24 är ett mellanting av SeaCart 26 och Multi 23. Vid en första anblick kan jag tycka att Diamen har lite väl lite volym i förskeppen. Det borde ju inte vara standard att en person måste hänga i aktern på undanvind för att båten inte ska dyka. Den här båten ska man ju enligt producenten trots allt köpa för att man inte vill stå i trapets och klänga som en galning. Med det sagt vill jag dock också framföra att jag inte tycker att man behöver bygga in massor med flytkraft och låta besättningen sitta tryggt precis hela tiden. Det skulle ha för stor inverkan på vikt och därmed farten. Och lite spänning har ju ingen dött av.

Kanske vore det idé att som på SeaCart 26 monterna böjda sticksvärd i utriggarna som håller upp fören i vindbyarna och ser till att båten accelererar istället för att dyka. En härlig känsla men en dyr lösning som förmodligen valts bort av just den anledningen, samt för att båten ska bli enklare och mindre fysisk att segla.

Skillnaderna från Multi 23:an är rena raceattribut som dubbla roder istället för ett centrerat, större bredd för mer stabilitet och kraft, samt mindre rocker vilket lär göra den snabbare och stabilare i hårdare vindar.

Det råder inga tvivel om att detta är en ren kappseglingsmaskin, snarare än en kombinerad kappseglare och utflyktsbåt som Multi 23.


Det officella priset för Diam 24 är 49 900 euro inkl tre segel men utan trailer. Det är lite oklart om det är inkl eller ex moms (väntar på mejlsvar). Om skatten är inräknad är den 100 000 kr dyrare än Multi 23. Här är vad man får i jämförelse:

Diam 24 OD är en knapp halvmeter längre men hel meter bredare än Multi 23. Den har bara lite mer segel men väger 70 kg mer. Det är en strikt entypsklass med balkar och mast i kolfiber. Designen andas klart mer aggressivitet.

Diam 24 är kort och gott en lite mer kraftfull och utmanande båt med högre fartpotential. Tillverkaren skryter med siffror som 14 knop på kryss och upp till 30 knop för undanvind. Säkert möjligt men det lär kräva riktigt duktiga seglare och perfekta förhållanden.


Man ska snabbt kunna plocka isär båten och frakta den i en specialbyggd minicontainer. För tre personer ska det inte vara någon skillnad mot att rigga en Formula 18-katamaran, vilket är en av Sveriges mest aktiva och i mina ögon ballaste entypsklasser.

Tekniska fakta Diam 24 OD:
Längd: 7.25 m
Bredd: 5.62 m
Masthöjd: 12.20 m
Djup: 1.5 m
Vikt: 450 Kg
Segelyta storsegel: 22 kvm
Fock 10 kvm
Gennaker: 32 kvm
Mer info på www.diam24onedesign.com eller www.vplp.fr

Gustav Morin

batar_segelbatar_2013_Diam_24_Puff_diam_3522-1_bildspel_1200

Kommentarer (0)

Relaterade artiklar

batar_segelbatar_2016_Beneteau_Figaro_III_Beneteau_Figaro_ingang

Beneteau Figaro III – storvarv bygger 50 kölbåtar med foils!

Reportage_2015_Mikael_Persbrandt_Persbrandt

Persbrandts o- och ökända båtliv